19 دی: تیم ملی کشتی آزاد ایران در فینال رقابت‌های جام جهانی با شکست مقابل آمریکا نایب قهرمان جهان شد.
فینال رقابت‌های کشتی آزاد که از ساعت ۳ و ۳۰ دوشنبه به وقت تهران در ایالت آیووا آمریکا بین تیم‌های ایران و آمریکا آغاز شده بود در پایان تیم میزبان با نتیجه ۶ بر ۴ قهرمان جهان شد.
تیم کشورمان در دور گروهی با نتیجه ۹ بر یک و ۶ بر ۴ برابر تیم‌های ژاپن و منتخب جهان گام به فینال گذاشت و از سوی دیگر آمریکا در مرحله گروهی با نتیجه ۷ بر سه و ۱۰ بر صفر توانسته بود تیم‌های مغولستان و گرجستان را شکست دهد.
فینال این رقابت‌ها در حالی برگزار شد که پیش از این برخی با ایجاد جوی سنگین در صدد بودند که با الفاظ و شعارهایی تمرکز تیم ملی را برهم بزنند که با بی‌توجهی کادرفنی و کشتی‌گیران همراه شد.
یکی از کشتی‌های جذاب و مهیج در جام جهانی رقابت‌ دیدنی در وزن ۹۷ کیلوگرم رقم خورد که اسنایدر آمریکایی (دارنده مدال المپیک طلای ۲۰۱۶ ریو و نقره توکیو ۲۰۲۰) مقابل کامران قاسم پور قرار گرفت که به نوعی دارنده ۲ مدال طلای قهرمان جهان کشورمان برای نخستین بار با ارنج کادرفنی در این وزن قرار گرفت تا ضمن محک در این وزن زمینه حضورش را در یک وزن بالاتر و المپیکی نشان دهد.
قاسم پور پیشتر در وزن ۹۲ کیلوگرم در رقابت‌های مختلف برای کشورمان به میدان رفته بود که حاصل آن ۲ نشان طلای جهان بود.
از نکات ارزشمند در این رقابت‌ها برای نخستین بار جردن باروز در مقابل یک کشتی‌گیر ایرانی شکست خورد که تاکنون این دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۹ مدال آور جهانی(۶ طلاو سه برنز) برابر رقبای ایرانی خود توانسته پیروز میدان شود.
رقابت او با سوادکوهی نخستین شکست این کشتی‌گیر نامدار بود. آخرین بار این کشتی‌گیر در برابر محمد نخودی در رقابت‌های جهانی بلگراد قرار گرفته بود و او را در دیدار فینال شکست داد.
همچنین معصومی پس از برتری مقابل نماینده آمریکا، همانند ۲ دیدار گذشته خود نیز از سوی تماشاگران و کشتی‌گیران آمریکایی نیز مورد تشویق قرار گرفت.
نتایج به شرح زیر است:
۵۷ کیلوگرم: رضا مومنی ۲ - زین ریچاردز ۶
۶۱ کیلوگرم: ابراهیم الهی صفر - ست گراس ۱۰
۶۵ کیلوگرم: رحمان عموزاد ۵- یانی دیاکومیهالیس ۴
۷۰ کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی ۳- آلک پانتالئو ۴
۷۴ کیلوگرم:محمد صادق فیروزپور ۲- جیسون نولف ۱
۷۹ کیلوگرم: علی سوادکوهی ۶ (برنده) - جردن باروز ۶
۸۶ کیلوگرم: علیرضا کریمی ۳- زاهید والنسیا ۵
۹۲ کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور ۴ - ناتان جکسون ۸
۹۷ کلیوگرم: کامران قاسم پور صفر - کایل اسنایدر ۵
۱۲۵ کیلوگرم: امیررضا معصومی ۶- هایدن زیلمر ۱
همچنین در دیدار رده بندی تیم منتخب جهان توانست با نتیجه ۸ بر ۲ در مقابل گرجستان به برتری برسد و جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.
نتایج رده بندی به شرح زیر است:
وزن ۵۷ کیلوگرم: زلیم خان آباکاروف ۴ - بکا بوجیاشویلی یک

وزن ۶۱ کیلوگرم: گئورگی وانگلوف صفر(برنده) - تیموراز وانیشویلی صفر

وزن ۶۵ کیلوگرم: تاییربک ژوماشبک ۱۴ - بکا لومتادزه ۴

وزن ۷۰ کیلوگرم: ارنازار آکماتالیف ۴ - گئورگی الباکیدزه ۳

وزن ۷۴ کیلوگرم: تاجمراز سالکازانوف ۱۰ - گئورگی سولاوا صفر

وزن ۷۹ کیلوگرم: ارسلان بوداژاپوف ۲ - ولادیمیر گامکرلیدزه ۱۲

وزن ۸۶ کیلوگرم: عظمت دولتبکوف ۴ - ساندرو آمیناشویلی یک

وزن ۹۲ کیلوگرم: عثمان نورماگمدوف ۳ - میریانی مایسورادزه صفر

وزن ۹۷ کیلوگرم: بیتاربک تساکولوف ۷(برنده) - گیوی ماچاراشویلی ۷

وزن ۱۲۵ کیلوگرم: الکساندر خوتسیانیوسکی صفر - سولومون ماناشویلی صفر (برنده)
براین اساس تیم‌های اول تا سوم این رقابت ها به ترتیب مبلغ ۷۰، ۲۰ و ۱۰ هزار فرانک سوییس دریافت می‌کنند.
طی ۹۸ دوره برگزاری رقابت‌ها، ۱۵ قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی سابق (قبل از فروپاشی) ثبت شده بود و با این پیروزی آمریکایی ها نیز قهرمانی خود را به عدد ۱۵ بار رساندند.
پس از این، روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و کوبا به ترتیب ۷، ۸، ۲ و یک‌بار مقام قهرمانی در این مسابقه‌ها را به نام خود سند زده‌اند.
تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال‌های ۱۹۹۴ ادمونتون، ۱۹۹۹ اسپوکس، ۲۰۰۰ فیرفاکس، ۲۰۰۱ بالتیمور و ۲۰۰۳ بویزی، با آمریکا به فینال جام جهانی راه یافته بود که در هر چهار دوره مغلوب این تیم شده بود.
تیم ملی کشتی آزاد ایران ۲۱ بار به فینال این رقابت‌ها راه یافته که ۷ دوره قهرمان و ۱۴ بار هم نایب قهرمان شده است.
ایران نخستین بار در ۱۹۹۶ در تهران قهرمان جام جهانی شد و ۱۰ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۶ در ساری این قهرمانی را برای دومین بار تکرار کرد. پس از آن ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، برای ۶ دوره متوالی قهرمان جام جهانی شد که ۳ دوره آن به میزبانی لس‌آنجلس (در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) بود.
تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ طی سه سال متوالی در کشور آمریکا بالاتر از تمام مدعیان و رقیبان روی سکوی قهرمانی ایستاد.

  • نویسنده :
  • منبع :