19 دی: وزیر صمت اظهار داشت: 400 مجموعه و شرکت درخواست واردات خودرو داشتند که در فرآیند غربال و ارزیابی‌ها 27 شرکت مجاز به واردات خودروهای خارجی شناخته شده و ثبت سفارش را انجام دادند.

رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه وزارت صمت با بانک مرکزی برای تطبیق نقشه راه تجاری و ارزی کشور در جمع خبرنگاران درباره واردات خودروهای خارجی اظهار داشت: تمام هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف برای بحث واردات خودرو انجام شده و هفته آینده اولین خودروهای خارجی وارد کشور خواهند شد و در گمرکات مستقر و مسیر ترخیص را طی می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در اولین محموله چه تعداد خودرو وارد کشور خواهد شد تاکید کرد: تمام ثبت سفارش‌ها کامل شده و باید به این موضوع توجه شود که 4 سال مسیر واردات خودروهای خارجی متوقف بود و امروز با تعیین ضوابط اجرایی از جمله انتقال فناوری این مسیر باز شده و پرونده ممنوعیت خودروهای خارجی بسته شد. این که چه تعداد خودرو خارجی وارد می‌شود بستگی به اقدامات شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو دارد. 

وزیر صمت ادامه داد: 400 مجموعه و شرکت درخواست واردات خودرو داشتند که در فرآیند غربال و ارزیابی‌ها 27 شرکت مجاز به واردات خودروهای خارجی شناخته شده و ثبت سفارش را انجام دادند. 

فاطمی امین درباره واردات خودروهای اقتصادی گفت: هرچند که اولویت وزارت صمت با واردات خودروهای اقتصادی است اما در مرحله اول زمان واردات برای ما حائز اهمیت است و فعلا بر روی قید اقتصادی بودن خودروهای خارجی تاکید نداریم و اقدامات برای واردات خودروهای کمتر از 20 هزار دلار شروع شده است. 

فاطمی‌امین درباره تامین ارز واردات خودرو اظهار داشت: با هماهنگی بانک مرکزی درباره تامین ارز خودرو تا سقف یک میلیارد یورو تصمیم گرفته‌شد و مشکلی در تامین ارز واردات خودرو  وجود ندارد.

وی گفت: خوشبختانه امروز منابع ارزی بیش از مصارف آن است و حتی با احتساب قاچاق ارز توان پوشش بیش از نیاز را داریم و در بحث تراز در سطح کلان چالشی نیست و با کمبود ارزی برای واردات کشور مواجه نیستیم. 

وزیر صمت درباره دلایل نوسانات نرخ ارز در بازار ادامه داد: دلایل نوسانات قیمتی این است که بعضاً تناسبی بین نوع منابع با نوع مصارف وجود ندارد، برای مثال در حالی که با یوان صادرات انجام می‌شود اما واردکنندگان نیاز به ارز دیگری دارند. از این امروز توافق شد که این ثبت سفارش‌ها در راستای تشویق صادرات مدیریت شوند . 

وی افزود: هر در بخش منابع مازاد ارز داریم اما در برخی از ارزهای خاص ناترازی وجود دارد که با تفاهم‌ امروز و انطباق نقشه راه ارزی تجاری التهاب ها کاهش پیدا می‌کنند. 

فاطمی امین با بیان اینکه تمام تولیدکنندگان ارز مورد نیاز را از سامانه نیما تامین می‌کنند، گفت: ٧٠ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و قطعات می‌شود که ارز مورد نیاز آن از نیما تهیه و تامین می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :