19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده باید هوشمندسازی را اساس کار قرار دهیم در غیر این صورت در شفاف سازی،ر مردمی سازی و کارآمدسازی موفق نخواهیم بود.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و بعد از سخنان وزرای بهداشت و دفاع و برخی از نمایندگان در این باره، محمدباقر قالیباف در جمع بندی این گزارش گفت: در یک سال گذشته دولت و مجلس تلاش کرده است این قانون را به تصویب رسانده و اجرایی کند و گام های قابل قبولی برداشتند. به خصوص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این باره موثر واقع شدند که جای قدردانی دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در این موضوع چند نکته است اگر به آن توجه نکنیم ممکن است در زمان مقرر نتوان این عقب ماندگی را جبران کرد. نخست اینکه وزرای دولت به ویژه آقای حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، باید دقت کنند که حدود یک سال از آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که وجود دارد گذشته است و هنوز بخشی از این آیین نامه ها تکمیل نشده است.
وی تاکید کرد: ۲۶ آیین‌نامه وجود دارد که ۱۵ آیین نامه آن تصویب شده است و حدود ۱۱ آیین نامه دچار عقب ماندگی است. همچنین امسال موضوع برای جوانی جمعیت ردیف بودجه داشته است که در بند (ب) تبصره ۱۷ لایحه بودجه به آن اشاره شده است ولی عملاً در این باره اتفاقی رخ نداده است که این زیبنده نیست. در حالی که در این قانون دراولویت بوده است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورداری قانون جوانی جمعیت از ۴ بخش گفت: بخش ستادی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی، مسائل پزشکی و بهداشتی و سلامت و یکی دیگر در مورد مسائل تشویقی و حمایتی است که همه اینها شاخص‌هایی هستند که در رسیدگی‌ها و پیگیری‌ها و نظارت‌های بعدی باید مد نظر قرار دهیم.
وی یادآور شد: به رغم اینکه در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است، ولی ازآنجا که در آغاز کار قرار داریم، هنوز آثار آن در جامعه قرار نگرفته است. به عبارتی طبق قانون که هر ۶ ماه یک بار باید گزارش ستاد ملی به مجلس ارائه شود، ما مصمم هستیم که این گزارش را در صحن قرائت کنیم. چون این موضوع از موضوعات اولویت داراست.
رییس قوه مققنه تاکید کرد: ۶ ماه آینده باید اثر این موضوع را در مجموعه داشته باشیم. آقای وحیدی وزیر کشور نیز این عنایت را داشته باشند که پایش آن به عهده وزارت کشور است و حتما در ۶ ماه بعدی حتما آثار پایه که بایستی در نرخ انجام شود توسط وزارت کشور ارائه شود.
قالیباف درباره دومین نکته موضوع جوانی و حمایت از خانواده اظهار داشت: چون این موضوع به همه جغرافیایی کشور مربوط می‌شود، از کارهایی است که حتماً تقسیم کار ملی و استانی نیاز دارد. البته بعضی از نمایندگان اشاره کردند که دغدغه استانداران محترم، اجرای قانون جوانی جمعیت نیست. در حالی که در حوزه استانی این امر لازم است و باید وزیر کشور به این موضوع توجه کنند.
رییس مجلس تاکید کرد: همچنین در زیرساخت‌ها باید به مواردی توجه داشت. مثلا در موضوع مسکن دانشجویان متاهل با اجرای قانون مشکل آنها حل می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در اعتباراتی که دارد، باید آن را در اولویت قرار دهد. همچنین باید دکتر فروتن( کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت) و همه مجموعه‌ها، اساس حمایت از جوانی و جمعیت را بر مبنای هوشمندسازی قرار دهند. اگر این موضوع را بر اساس هوشمندسازی دنبال نکنیم در شفاف سازی، مردمی سازی و کارآمدسازی آن موفق نخواهیم بود.
قالیباف تاکید کرد: آخرین نقطه این که دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ است و ما در مجلس شورای اسلامی باید بدانیم که یکی از سیاست‌های اصلی ما موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. همچنین باید ما بدانیم که روح حاکم بر مخاطب اصلی ما چیست که به نظرم باید گفته شود مخاطب است ما خانواده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر همه موضوعات معطوف به موضوعات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، معیشتی و اشتغال با نگاه موضوع خانواده باشد، همه این موارد را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین نگاه در حوزه کلان برنامه هفتم می‌تواند در ابعاد مختلف انشاالله ما را موفق کند و امید مردم نیز در این است که مجلس و دولت به این موضوع توجه کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :