سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۹۴ مورخه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «مردم الآن چه کار کنند؟» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

این روزها دوباره ارابه اقتصاد ریسمان بریده و هر طرف که دلالان می‌خواهند آن را می‌کشند. قیمت دلار و سکه بر روی اذهان جریحه‌دار شده مردم می‌تازد و روز به روز خراش ایجاد می‌کند و کسی نیست که مهمیز آن را بکشد.
وضعیت بازارهای مالی به گونه شده است که انسان را یاد دوران ولی الله سیف می‌اندازد. او به خاطر وضعیت پیش آمده در دادگاه بدوی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آیا متولیان امروز هم به خاطر بی‌مبالاتی‌شان مجازات خواهند شد؟ دیروز نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور پرسید مردم الآن چه کار کنند؟ آقای رئیسی خبر داری قیمت دلار به ۳۸ هزار تومان رسیده است؟ چه خبراست؟ مردم چه کار کنند؟ گرانی کالا، اقلام و نیازهای خانواده و بسته شدن بانک‌ها برای وام خرد مردم چه وضعیتی است که برای مردم ساخته‌اید؟
عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی هم در توییتی نوشت: گفتید برای تقویت قدرت خرید کارکنان دولت و بازنشستگان حقوق‌ها را از اول مهر یک تا یک و نیم میلیون تومان (۳ تا ۱۰ درصد) افزایش می‌دهید که به حق باید انجام می‌شد. در عوض، از اول مهرماه ظرف کمتر از ۳ ماه قدرت خرید مردم ۲۰ درصد کاهش یافت. بازهم؛ خسته نباشید!
بی‌خود نیست که عباس عبدی در تحلیلی از وضعیت درآمد دولت می‌نویسد: گرچه وضعیت ارز در روزهای اخیر و سیاست‌های عجیب در قیمت خودرو و ارز اوضاع را بدتر نشان می‌دهد ولی بیش از این نیازی به توضیح نیست. فقط باید پرسید که چگونه دولت به خود اجازه می‌دهد که با وجود این وضع از اصطلاح سرعت قطار پیشرفت سخن بگوید؟
محمود جامساز در مورد وضعیت اقتصادی کشور به انتخاب گفت: شرایط اقتصادی بسیار نامطلوب و پیش‌بینی‌ناپذیر است و با عدم ثبات اقتصادی و سیاسی رو به رو هستیم. تمام کشورهای غربی موضع سختی علیه ایران گرفته‌اند. این‌ها همه مشکلات ایران در سطح بین‌المللی را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه احتمال دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود که فشاری مضاعف بر تنگناهای ارزی و به تبع ریالی دولت در اقتصاد است که گرچه استقراض از بانک مرکزی تنگناهای دولت را پوشش و بقا آن را استمرار می‌بخشد، اما اندام جامعه خارج از حلقه قدرت، زیر بار تورم و گرانی خمیده‌تر، شکسته‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :