امروز که درآمد ارزی داریم، چرا دلار مدام در حال افزایش است؟ این مسئله به سیاست‌های غلط بانک مرکزی بازمی‌گردد و بانک مرکزی نه تنها نتوانسته بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، بلکه نتوانسته بانک‌ها را هم مدیریت کند.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۹۶ مورخه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «چرا دلار مدام در حال افزایش است؟» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که ما درآمد ارزی نداریم، بحث چیز دیگری است، اما امروز که درآمد ارزی داریم، چرا دلار مدام در حال افزایش است؟ این مسئله به سیاست‌های غلط بانک مرکزی بازمی‌گردد و بانک مرکزی نه تنها نتوانسته بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، بلکه نتوانسته بانک‌ها را هم مدیریت کند.
لطف الله سیاهکلی درباره علت گرانی دلار و کاهش ارزش پول ملی، اظهار داشت: بنده تمام اشکال را در بانک مرکزی می‌دانم، چرا که سیاست‌های بانک مرکزی درست نیست و رئیس بانک مرکزی هنوز اشراف کافی به امور ندارد.
بهروز محبی نجم آبادی نماینده مجلس هم گفت که درآمدهای دولت از فروش نفت و میعانات نسبتاً بهبود یافته است و به طبع درآمدهای ارزی نیز افزایش پیدا کرده است. تزریق پول توسط بانک مرکزی به بازار ارز نشان می‌دهد که شاخص‌های اقتصادی در این بازار با التهابات قیمتی همخوانی ندارد
نرخ دلار تا ظهر روز ۲۳ آذرماه از ۳۸۵۰۰ تومان عبور کرد و قیمت سکه بهار آزادی نیز به ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان رسید. همچنین خبر ورود ۲۰۰۰ خودرو وارداتی به بنادر جنوب و کراس‌اور چانگان به گمرک شمال کشور نیز نتوانست آنگونه که وزارت صمت انتظار داشت، التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو را فرو نشاند. مدیرعامل ایران خودرو تلاش کرد با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه و اعلام خبر رشد تولید ۱۱۵ هزار دستگاه در سال جاری، بر روی پیش بینی‌های فعالان بازار خودرو تأثیر بگذارد.
افزایش قابل توجه قیمت انواع خودروهای تولید داخل، حتی طرفداران دولت را نیز شوکه کرد. قیمت پراید در هفته جاری به نرخ تاریخی ۲۳۸ میلیون تومان رسید. روزنامه جوان متعلق به سپاه از این افزایش قیمت‌ها با عنوان «ویرانگر» یاد کرد و نوشت: «هر روز، دلار و خودرو و خانه، رقم ویرانگری پیدا می‌کند، دیگر آرامش روانی باقی نمی‌گذارد»
آقای رئیسی روز پنجشنبه در استان خراسان جنوبی با بیان اینکه آینده بسیار درخشانی برای اقتصاد پیش روی ماست گفت:
امروز دشمن از پیشرفت همه جانبه کشور عصبانی است و نمی‌خواهد ایران اسلامی پیشرفت داشته باشد و بخش قابل توجهی از جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی در بخش اقتصادی جریان دارد.
برخی کارشناسان، پارامترهای سیاسی و موج محکومیت‌ها و احتمال تحریم بیشتر در آینده را به عنوان یکی از دلائل اصلی رشد قیمت در بازار سکه، ارز و خودرو عنوان می‌کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :