19 دی: فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از ابتدای فرآیند تفحص پیکرهای شهدا در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس تاکنون حدود ۴۷ هزار شهید تفحص شده اند.
سردار سید محمد باقرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت برای تفحص پیکر شهدا در دوران جنگ تحمیلی نیز انجام می شد ولی از سال ۶۷ و پس از پایان جنگ تحمیلی این فرآیند بطور مستمر و تاکنون برای انتقال پیکر بهترین فرزندان ملت بزرگ ایران همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله پیکر ۲۵ درصد شهدا در مناطق عملیاتی باقی ماند، افزود: تاکنون پیکر پاک ۴۷ هزار شهید تفحص شده که هویت بیش از ۳۵ هزار تن از آنان شناسایی شده است.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس حدود ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر بودند که تاکنون حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر از این عزیزان تفحص و به شکل شهدای گمنام در اقصی نقاط کشور با خاک سپرده شده اند.
سردار باقرزاده یادآور شد: تفحص پیکر پاک ۲ هزار و ۴۰۰ شهید دیگر در سراسر محورهای عملیاتی در دستور کار قرار دارد و تعدادی از شهدا هم که تفحص شده بودند از طریق کردستان وارد کشور شدند که مربوط به روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی بودند که ناجوانمردانه توسط دشمن و ضد انقلاب به شهادت رسیده بودند.
وی با اشاره به تشییع پیکر مطهر تعدادی از شهدای گمنام تازه تفحص شده همزمان با ایام فاطمیه امسال در اقصی نقاط کشور اضافه کرد: پیکرهای تفحص شده شهدا ۵۷ تن بود که در روزهای اخیر نیز ۳ شهید تفحص و در مجموع تعداد شهدای تفحص شده به ۶۰ پیکر مطهر افزایش یافت و این شهدای عزیز هم در داخل کشور عراق در مناطق برون مرزی از جمله اطراف استان واسط عراق، میمک، مندلی، نفت شهر، پنجوین، اقلیم کردستان، کردستان ایران و مناطق مرزی غرب کشور تفحص شده اند.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کار تفحص شهدا در محورهای کردستان ایران و عراق، جبهه میانی و واسط عراق و شمال غرب و جنوب همچنان ادامه دارد.
سردار باقرزاده با اشاره به اینکه با تفحص حدود ۲ هزار و ۴۰۰ شهید گمنام فرآیند تفحص شهدا به پایان می رسد، اظهار داشت: حضور مردم در تشییع شهدای اخیر بسیار پرمعنا بود و پیام مشخصی به دشمنان داده شد که خط شهدا کورشدنی نیست و راه شهدا ادامه دارد، حضور مردم نشان داد ملت ایران به آرمان های نظام و شهدا وفادار هستند و بانوان، دانش آموزان و دانشجویان حضوری خودجوش و گسترده داشتند که شایسته تقدیر است.
گفتنی است، از ۳۲۳ هزار شهید ایران از دوران انقلاب تاکنون، ‌۱۹۶ هزار شهید متعلق به دوران دفاع مقدس است.


  • نویسنده :
  • منبع :