19 دی: دیدار فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بین تیم‌های آرژانتین و فرانسه در نهایت با پیروزی و قهرمانی آلبی‌سلسته به پایان رسید.
فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بین تیم‌های آرژانتین و فرانسه عصر امروز از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه لوسیل آغاز شده و با برتری آلبی سلسته در ضربات پنالتی به پایان رسید. بازی در وقت‌های معمول دو بر دو شد و در وقت‌های اضافه با نتیجه سه بر سه به پایان رسید. 
شیمون مارسینیاک لهستانی به همراه توماش لیستکویچ و پاول سوکولینسکی قضاوت این دیدار را بر عهده دارند.
ترکیب آرژانتین:
امیلیانو مارتینز، نیکولاس اوتامندی، کریستین رومرو، ناهوئل مولینا، نیکولاس تاگلیافیکو، رودریگو دی‌پائول، الکسیس مک‌آلیستر، انزو فرناندز، خولین آلوارز، آنخل دی‌ماریا و لیونل مسی.
سرمربی: لیونل اسکالونی
ترکیب فرانسه:
هوگو لوریس، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو هرناندز، ژول کونده، آنتوان گریزمان، اورلین شوامنی، آدرین رابیوت، اولیویه ژیرو، عثمان دمبله و کیلیان ام‌باپه.
سرمربی: دیدیه دشان
قبل از شروع بازی ایکر کاسیاس کاپیتان اسبق تیم ملی اسپانیا که در سال ۲۰۱۰ توانست قهرمان جام جهانی شود، از کاپ این رقابت‌ها رونمایی کرد. 

نیمه نخست:
دقیقه ۵: الکسیس مک‌آلیستر با یک شوت قوی دروازه فرانسه را تهدید کرد اما لوریس با جایگیری مناست توانست توپ را جمع کند.
دقیقه ۸: شوت محکم دی‌پائول به پای واران برخورد کرد و یک خطر جدی از سر خروس‌ها گذشت.
دقیقه ۲۰: تیم فرانسه از سمت چپ محوطه جریمه صاحب یک ضربه آزاد شد و گریزمان با یک ارسال خوب، ژیرو را صاحب موقعیت کرد اما این مهاجم بلند قامت نتوانست ضربه خوبی به سمت دروازه آلبی‌سلسته بزند. 
دقیقه ۲۱: دی‌ماریا با یک حرکت تکنیکی توانست خود را به محوطه جریمه برساند و دمبله با یک پشت پا این بازیکن را سرنگون کرد و داور لهستانی نیز نقطه پنالتی را نشان داد. مسی نیز با یک ضربه دقیق توپ را وارد دروازه لوریس کرد تا آلبی‌سلسته یک بر صفر پیش بیفتد. مسی با این گل به اولین بازیکنی تبدیل شد که در همه مراحل جام جهانی گلزنی کرده است. 
دقیقه ۳۶: پاس مسی به دی‌پائول و پاس او به مک‌آلیستر یک فضای بسیار خوب به وجود آورد و او نیز با یک پاس دقیقه به دی‌ماریا او را در موقعیت تک به تک قرار داد و این بازیکن تکنیکی موفق شد گل دوم تیمش را به ثمر برساند. 
دقیقه ۴۱: دشان پس از دریاف دو گل، ژیرو و دمبله را بیرون کشید و به جای آن‌ها تورام و کولو موانی را وارد زمین کرد. 
نیمه دوم:
دقیقه ۴۹: ارسال از سمت راست آرژانتینی‌ها به دی‌پائول رسید و این هافبک جنگنده با یک ضربه قیچی دروازه فرانسه را تهدید کرد اما این توپ در نهایت در دستان لوریس آرام گرفت. 
در این نیمه تیم فرانسه تلاش زیادی کرد تا روی دروازه آرژانتین ایجاد کند اما آلبی‌سلسته با یک بازی منطقی بازی را کنترل کرد و برخی اوقاتن نیز نیم نگاهی به ضد حملات داشت. 
دقیقه: ۶۴: اسکالونی با یک تعویض منطقی دی ماریا را خارج گکرد و اکونیا را به جای او وارد زمین کرد.

دقیقه ۷۰: امباپه با یک حرکت انفجاری دفاع آرژانتین را به هم ریخت اما ضربه بد او راه به دروازه نداشت. بعد از این ضربه کاماوینگا و کومان به جای هرناندز و گریزمان به زمین آمدند.  
دقیقه ۷۹: ضد حمله فرانسه باعث شد تا مهاجم این تیم باعث شد تا اوتامندی پنالتی دهد و امباپه موفق شد این تیم گل اول را به ثمر برساند. 
دقیقه ۸۲: اشتباه بازیکنان آرژانتین باعث شد تا توپ به امباپه برسد و او بار دیگر توانست گلزنی کند تا بازی به تساوی کشیده شود.  

وقت اضافه اول:
مونتیل به جای مولینا وارد زمین شد. در دقیقه ۹۶ نیز فوفانا به جای رابیوت وارد بازی شد.
در این نیمه فرانسه بهتر بازی کرد و توانست چند موقعیت نصفه و نیمه داشته باشد. در دقیقه ۱۰۳ پارادس و مارتینز به جای دی‌پائول و آلوارز وارد زمین شدند. 
دقیقه ۱۰۵: مسی با یک پاس زیبا مارتینز را صاحب موقعیت کرد اما او نتوانست توپ را وارد دروازه کند. توپ برگشتی نیز با دفع مدافعان فرانسه همراه شد. 
دقیقه ۱۰۶: مارتینز باز هم با دروازه‌بان تک به تک شد اما این بار هم نتوانست گلزنی کند تا نیمه اول وقت اضافه با نتیجه تساوی به پایان برسد. 
وقت اضافه دوم:
دقیقه ۱۰۹: پاس مسی به مارتینز رسید و در موقعیت تک به تک ضربه مارتینز را لوریس دفع کرد و در برگشت مسی توپ را وارد دروازه کرد تا نتیجه سه بر ۲ به سود آرژانتین شود.

دقیقه ۱۱۵: شوت امباپه در محوطه جریمه آرژانتین به دست مونیتل برخورد کرد و داور نقطه پنالتی را نشان داد و امباپه ضربه پنالتی را به گل سوم فرانسه بدل کرد تا بازی دوباره به تساوی کشیده شود.
 
دقیقه ۱۲۲: ضربه خطرناک کولو موآنی به سمت دروازه آرژانتین شلیک شد که با واکنش استثنایی مارتینز راهی به گل نبرد. در برگشت همین توپ، پاس در عمق مسی به مونتیل رسید و ارسال این بازیکن را مارتینز با ضربه سر به بیرون زد و دروازه فرانسه هم در ثانیه‌های پایانی بسته بماند.
بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با همان تساوی سه بر سه به پایان رسید تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود.
تیم ملی آرژانتین در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه چهار بر دو فرانسه را شکست داده و جام قهرمانی بیست‌ودومین دوره جام جهانی را به بوئنوس آیرس ببرد.
  • نویسنده :
  • منبع :