19 دی: بیزینس اینسایدر در گزارشی اختصاصی نوشت که براساس اسناد بدست آمده، مقامات دولت افغانستان به قاچاق حدود یک میلیارد دلار پول نقد و طلا قبل از سقوط دولت اشرف غنی و به قدرت رسیدن طالبان کمک کرده‌اند.
بیزینس اینسایدر افزود: براساس اسناد داخلی دولت و به گفته مقامات سابق افغان، در جریان آخرین ماه‌های حکومت دولت اشرف غنی، همان طور که طالبان در حال نزدیک شدن به شهر کابل پایتخت افغانستان بود، مقامات دولت انتخابی در تلاش بودند تا از حمایت دولت آمریکا برای باقی ماندن در قدرت اطمینان حاصل کنند. با این حال و در همان زمان، قاچاقچیان به طور غیرقانونی صدها میلیون دلار پول نقد و طلا را با کمک برخی مقامات دولت سابق افغانستان از این کشور خارج کردند.
براساس این گزارش، دفتر اشرف غنی رییس جمهوری مورد حمایت آمریکا در جریان این موضوع قرار داشته اما نتوانسته مانع از انجام آن شود.
اسنادی که در اختیار حکومت فعلی افغانستان قرار گرفته و بیزینس اینسایدر به آن دسترسی یافته است، نشان می‌دهد که دست کم ۵۹.۷ میلیون دلار به طور نقدی و طلا در جریان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ از افغانستان به ازبکستان منتقل شده است. اما از می ۲۰۱۹ تا می ۲۰۲۰رقم نهایی قاچاق شده از افغانستان حدود ۸۲۴ میلیون دلار بوده است.
با وجود آنکه مقامات افغانستان قادر به اعلام رقم خارج شده از این کشور نبودند اما ماموران گمرک ازبکستان به طور دست‌نویس این ارقام را ثبت کرده‌اند. این آمارها بدست مقامات ضد فساد افغان افتاده و تبدیل به بخشی از تحقیقات آنها درباره قاچاق ارز از این کشور شده است.
براساس این گزارش، این مبالغ هم از ازبکستان به امارات متحده عربی رفته؛ جایی که برخی از مقامات سابق دولت افغانستان بعد از فرار از این کشور، راهی آنجا شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :