19 دی: یک روزنامه لبنانی از گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و عربستان با وساطت فرانسه و قطر خبر داد.
روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که ایران و عربستان چند روز قبل از برگزاری نشست «بغداد۲» که روز گذشته (سه شنبه) در اردن برگزار شد تماس های غیرمستقیمی باهم داشتند و درخصوص پرونده های مختلف از جمله پرونده لبنان رایزنی کردند.
در این گزارش آمده است که مساله انتخاب رئیس جمهور لبنان ‌تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و سعودی بوده است.
در بخشی از این گزارش آمده است که طرف های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه گری کرده اند.
امروز ( چهارشنبه) نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت:در کنفرانس «بغداد-۲» برای تاکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد.
وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران تاکید کرد.
اخیرا فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی گفت که ایران بخشی از منطقه و همسایه ما است.
وی گفت: ما به دراز کردن دست خود به سوی همسایگان مان در ایران ادامه می دهیم.
فیصل بن فرحان گفت که حرف‌های مثبتی از ایران می‌شنویم و امیدواریم که این حرف ها به روابط مثبت تبدیل شود.
از سوی دیگر احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.
سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد.
وی گفت که ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می کنیم تا امکان برگزاری نشست های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.
پیش از این عبدالرحمن الجمعه، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفت‌وگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آن چه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی خواند، متوقف شود.
پیش تر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفت که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌وگوهای ایران ‌و عربستان در بغداد در دوره نخست‌وزیری‌اش است.
وی تاکید کرد که پیام هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌های بغداد برای تسهیل گفت‌وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.
السودانی بدون پرداختن به جزئیات گفت: از ما درخواست شد که به این تلاش ها ادامه دهیم.
بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.

  • نویسنده :
  • منبع :