19 دی: رئیس صدا و سیما گفت: تعداد زیادی از هنرمندان از سالیان دور و تاکنون با صداوسیما در قالب‌های مختلف همکاری دارند؛ در سیما، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی همکاری دارند و قدردان همکاری آنها هستم. یکی از مصادیق و جلوه‌های روشن آن را مردم می‌توانند در برنامه‌های شب یلدای صداوسیما مشاهده کنند.
چندی پیش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیگیری موضوع هنرمندان ممنوع‌کار و بازداشتی اظهارنظری داشت، او گفت: وزارت فرهنگ خودش را خانه هنرمندان می‌بیند حتی اگر اینکه هنرمندی دچار مشکلی شده باشد. تعدادی از این هنرمندان رفع مشکل شده‌اند و بقیه را هم تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون و تا جایی که دستمان برسد کمک خواهیم کرد، امیدواریم این فضای کمی کرخت در حوزه فرهنگ و هنر از بین برود.
اما در این میان برخی از هنرمندان هم موضوع تهدید و توهین را مطرح کرده‌اند. مهران رجبی در گفت‌وگویی با تسنیم به این نکته اشاره کرد؛ همان نکته‌ای که چندی پیش جهانبخش سلطانی هم مطرح کرد. تهدید و توهین باعث شده است هنرمندی که قصد کار در تلویزیون و سینما و یا حضور به‌عنوان میهمان در برنامه‌ای تلویزیونی داشته باشد، هراس هجمه‌ها و توهین‌هایی را دارد که این روزها نصیب برخی از هنرمندان می‌شود، شاید نمونه بارز آن مهران رجبی باشد.
پیمان جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "وزیر ارشاد در گفت‌وگویی درباره مشکل هنرمندان بازداشتی و ممنوع‌کار نکاتی داشتند که بخشی رفع شده و بخشی هم در حال رفع است و ممنوعیت و محدودیتی برای کار ندارند، آیا این موضوع در صداوسیما هم صدق می‌کند؟ چون هنرمندان با تهدید و توهین مواجه‌اند اگر کاری انجام دهند به آنها حمله می‌کنند؛ برنامه حمایتی شما دراین‌باره چیست؟" این‌طور توضیح داد: "تعداد زیادی از هنرمندان از سالیان دور و تاکنون با صداوسیما در قالب‌های مختلف همکاری دارند؛ در سیما، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی همکاری دارند و قدردان همکاری آنها هستم. یکی از مصادیق و جلوه‌های روشن آن را مردم می‌توانند در برنامه‌های شب یلدای صداوسیما مشاهده کنند.
او تأکید کرد: در عین حال بسیاری از چهره‌ها هم که اتفاقاً چهره‌های ارزشمند و مورد احترام جامعه و مردم هستند، در معرض دیکتاتوری رسانه‌ای قرار گرفتند؛ در این دوره‌ای که این فتنه را پشت‌سر گذاشتیم و با تهدیدهایی روبه‌رو بودند مواضعی بگیرند که مواضع متناسب با خواست اکثریت مردم نیست. ما این فشارهایی را که روی برخی از چهره‌ها وجود دارد درک می‌کنیم، درعین‌حال بین افراد، چهره‌ها و هنرمندانی که در واقع پایه‌گذار یک ابداع خطرناک شدند؛ در ایستادن مقابل مردم و مقدساتشان؛ با سایر هنرمندانی که به‌نوعی تحت فشار بودند  و سعی کردند خودشان را حفظ کنند حتماً این تفکیک را قائل هستیم.
رئیس صداوسیما در پایان خاطرنشان کرد: درهرحال صدها و بلکه هزاران چهره و هنرمندی که با ما کار می‌کنند و در حال فعالیت‌اند نه‌تنها از همکاری و فعالیت آنها استقبال می‌کنیم بلکه همه ظرفیت‌های رسانه را در اختیارشان قرار می‌دهیم، از این امکان‌شان، هنر و توانمندی‌شان در برقراری ارتباط با جامعه استفاده کنند، اما آن معدودی که خودشان پایه‌گذار بدعت خطرناکی شدند؛ برای اینکه در برابر مقدسات، باورها و هنجارهای جامعه بایستند طبیعتاً ما به‌عنوان امانت‌دار جامعه که موظفیم که امنیت روانی، امنیت فکری و امنیت فرهنگی جامعه را حفظ کنیم، حتماً برخورد ما با آنها مثل برخورد با آن هزاران نفر نخواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :