19 دی: «بلاول بوتو زرداری» وزیران امور خارجه پاکستان و «شیخ عبداله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات متحده عربی آخرین تحولات افغانستان همچنین تصمیم حکومت طالبان برای تعلیق حضور زنان و دختران در دانشگاه‌های این‌ کشور را بررسی کردند.
به‌ گزارش روز پنجشنبه از منابع رسمی اسلام آباد، زرداری و بن زاید آل نهیان تأکید کردند که اسلام برای زنان موقعیت ممتازی قائل شده و از حقوق آنها محافظت کرده است.
وزیران خارجه پاکستان و امارات بر لزوم تضمین حقوق زنان و نیز اهمیت مشارکت کامل و برابر آنان در تمام جنبه های زندگی در افغانستان تأکید کردند.
دو کشور همچنین خواستار پیشبرد تلاش های بین المللی به منظور ساختن آینده ای پایدارتر برای مردم افغانستان شدند.
روز گذشته دولت پاکستان تصمیم حکومت طالبان برای تعلیق حضور زنان و دختران در دانشگاه‌های افغانستان را ناامید کننده دانست و خواهان تجدیدنظر طالبان در این اقدام شد.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: موضع اسلام‌آباد روشن و ثابت بوده است و مطابق با تعلیمات و اصول اسلامی، هر زن و مرد از حق ذاتی برای حصول علم برخوردارند.
اسلام‌آباد خطاب به حاکمان موقت افغانستان تاکید کرد که قویا از طالبان می خواهیم که در تصمیم خود تجدیدنظر نمایند.
منابع خبری اعلام کرده اند که وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان تحصیل دختران را تا اطلاع ثانوی در دانشگاهها را تعلیق کرده است.
بر اساس گزارش ها، در این نامه نوشته شده است که تصمیم تعلیق تحصیل زنان براساس مصوبه کابینه‌ طالبان گرفته شده و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز آن را امضا کرده است.
منابع خبری اعلام کرده اند که ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان این مطلب را تایید کرده است.


  • نویسنده :
  • منبع :