19 دی: رییس موساد مدعی شد که این سازمان اطلاعاتی درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین دارد.
وبگاه خبری-تحلیلی اکسیوس گزارش داد که دیوید بارنئا، رییس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ‌ اوکراین گفت که رژیم اسراییل اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایرلن برنامه دارد به زودی ارسال محموله‌های «تسلیحات پیچیده» به روسیه را «گسترش دهد.»
به نوشته اکسیوس، او پس از مطرح کردن این ادعا، جزئیاتی درباره این که این محموله‌ها شامل چه مواردی خواهد بود، ارائه نکرد.
این وبگاه خبری اشاره کرد: این اولین باری است که یکی از مقامات رژیم صهیونیستی به طور علنی درباره این موضوع اظهار نظر کرده است.
طبق گزارش اکسیوس، بارنئا همچنین تایید کرد که رژیم اسراییل درباره تحویل اخیر تسلیحات به روسیه از سوی ایران، اطلاعاتی را در اختیار متحدانش قرار داده است.
در این گزارش آمده است: رییس موساد مدعی شد که این سازمان اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد محموله پهپادها پس از جنگ اوکراین به روسیه ارسال شده بود.
روزنامه تایمز اسراییل نیز به بخش دیگری از ادعاهای رییس موساد علیه ایران پرداخته و به نقل از او نوشت: ما درباره قصد ایران برای توسعه برنامه غنی‌سازی‌ اورانیومش و قصد آن برای اعمال نفوذ بر کشورهای دوست مسلمان در منطقه به شیوه‌های گوناگون، هشدار می‌دهیم.
چند روز پیش نیز روزنامه «هاآرتص» به نقل از منابعی در ناتو نوشته بود که رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر کمک‌های اطلاعاتی خود به اوکراین را از طریق این سازمان افزایش داده و از جمله این کمک‌ها، داده‌هایی درباره پهپادهای ایرانی است که ادعا می‌شود در جریان حمله روسیه به اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شود. 
در ادامه آمده است که اسرائیل اطلاعاتی همراه با جزئیات را درباره پهپادهای ایرانی به ویژه شاهد- ۱۳۶ توسط نماینده این رژیم در اتحادیه اروپا و ناتو به معاون دبیرکل این سازمان ارائه کرده است. 
هاآرتص همچنین نوشت که سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای نظامی اسرائیل، طی سال‌های گذشته پایگاهی از داده‌ها درباره پهپادهای ساخت ایران ایجاد کرده‌اند و در صورت دستیابی بروکسل به این داده‌ها، اوکراین، کشورهای ناتو و برخی کشورهای دیگر مانند امارات، عربستان، ژاپن و استرالیا از آن سود خواهند برد.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. 


  • نویسنده :
  • منبع :