سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۰۱ مورخه اول دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «انتقاد از بدتدبیری دولت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

کاهش بی‌سابقه ارزش پول و گرانی‌های افسار گسیخته‌ زندگی مردم را دچار مشکلات فراوان و نارضایتی فراوانی ایجاد کرده است. احسان خاندوزی که به عنوان وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ رأی اعتماد گرفت، وعده‌های بزرگی را برای بهبود و سروسامان دادن به مشکلات اقتصادی در وضعیت تداوم تحریم‌ها داد. حالا بیش از ۱۵ ماه از روی کار آمدن دولت جدید و وعده‌های حل مشکلات اقتصاد کشور بدون برجام می‌گذرد، اما آن‌چه مشاهده نشده و در جریان نیست، بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.
به جرات می‌توان گفت که نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشده، بلکه شاهد «هم‌افزایی بحران‌ها» در سطوح مختلف نیز هستیم. امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که بر هر حوزه‌ای اعم از سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، اجتماع و حتی فرهنگ انگشت گذاشته شود، سطح قابل توجهی از بی‌نظمی قابل مشاهده است
دوشنبه شب رئیس مجلس در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم انتقاداتی را نسبت به عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرد که می‌توان آن را نخستین انتقادات صریح محمد‌باقر قالیباف از دولت سیزدهم تفسیر کرد.
محمد‌باقر قالیباف، تلویحاً از عملکرد اقتصادی دولت در ۴ محور انتقاد کرد. او در سخنانش از درست انجام نشدن مصوبه مجلس درخصوص حذف ارز ترجیحی انتقاد کرد و گفت که مسیر درست در ارز ترجیحی توزیع سبد کالا بود.
وی افزود: در زمینه ارز ترجیحی و نرخ ارز بحثمان سبد کالا بود، چون این مسئله در مجلس تصویب شد و به دلیل این انجام شد تا مردم افزایش نرخ‌ها را در کالا‌های اساسی نبینند و از این مسئله آسیب نخورند.
وی تأکید کرد: اگر آنچه در مجلس تصویب شده بود یعنی کالا‌ها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده می‌شد، مسیر درست پیش می‌رفت. در هفته‌ای که گذشت علاوه بر قالیباف صدای شماری از نمایندگان مجلس و رسانه‌ها هم از بی‌تدبیری‌های اقتصادی دولت. بلند شد.
 از جمله علی جدی، نماینده شیروان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ دولت را موظف کرد که کالا‌برگ به قیمت کالا در شهریورماه عرضه کند. اگر دولت بر اساس این مصوبه مجلس عمل می‌کرد کمتر مردم تحت فشار قرار می‌گرفتند. کالا‌برگ می‌توانست مشکلات مردم کم درآمد را کاهش دهد.
او با اشاره به طرح استیضاح وزیر اقتصاد، ادامه داد: ما استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدیم، چون دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است.
این نماینده مجلس تأکید کرد: شاهد عدم انسجام در حوزه اقتصادی هستیم و باید دولت توضیح دهد که علت این عدم انسجام چیست. انسجام در دولت در مباحث اقتصادی کم است. در بحث ارز مشکلات بسیار زیاد است و ارز همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نمی‌توان از کنار آن راحت عبور کرد.



  • نویسنده :
  • منبع :