سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۰۳ مورخه ۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «وضعیت اینترنت و ناراحتی مردم» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

اینترنت به یک زیرساخت ضروری جامعه تبدیل شده است، مثل برق، حمل و نقل، بانکداری و بدون وجود این زیرساخت توسعه اقتصادی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست. به علاوه اینترنت فقط در محدوده داخل کشور نیست، بلکه روابط با جهان نیز رکن اساسی آن است. وجودش در مبادلات اسنادی، آموزشی و پژوهشی، مالی و پولی، ارتباطات، گردشگری و... ضروری است، به‌طوری که دسترسی به آن جزئی از حقوق اولیه شناخته شده است.
مرکز آمار نیز سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۰ میلیون نفر از این فضا ارتزاق می‌کردند و از لحاظ درآمدی به آن وابسته هستند. این‌ها اعداد کوچکی نیستند
دبیر سازمان نظام بر فیلترینگ و قطعی اینترنت در کشور، با انتقاد از وضعیت اینترنت اعلام کرد: علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی مردم، باید ضرر و زیان‌های غیرمستقیم آن را هم برآورد کرد.
دبیر نصر تهران افزود: «که خسارات غیرمستقیم از جنس اعتماد عمومی از دست رفته است. من نمی‌دانم اصلاً قابل جبران است یا نه و اگر جبران پذیر است، چقدر زمان می‌برد تا اعتماد مردم‌ترمیم شود. سرمایه‌گذار، تولید کننده داخلی، توسعه‌دهنده نرم افزار و تجار از این وضع آسیب دیده‌اند.
محمد عبدالهی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در خصوص آسیب‌های اختلال در اینترنت، به فرارو گفت: عنوان می‌شود که یک روز تعطیلی و قطع اینترنت، فلان قدر دلار برای اقتصاد ضرر داشته است؛ ولی من می‌گویم این مقدار را ضربدر ۱۰ کنید، قطع اینترنت این مقدار ضرر برای ما دانشگاهیان دارد. غرامت هر روزی که برای هدایت دانشجویان و ... از دست می‌دهیم را نیز باید حساب کرد؛ این غرامت خیلی زیاد است. همه این مشکلات به مهاجرت نخبگان دامن می‌زند، وقتی سرعت اینترنت پایین است و من ِ محقق را مشغول حواشی می‌کنند؛ منِ محقق مهاجرت می‌کنم که بتوانم کار علمی خود را انجام دهم و حرف علمی بزنم.
عضو هیئت مدیره آکادمی علوم جهان اسلام تأکید کرد: قطع کردن اینترنت حتی به اندازه یک ربع یا نیم ساعت هم صدمه‌ای که به این کشور می‌زند، بسیار بسیار زیاد است. مثل این که مریضی موقع جراحی به اکسیژن نیاز داشته باشد و ما این سرعت اکسیژن را پایین بیاوریم. وقتی سرعت اکسیژن در زمان جراحی پایین بیاید، مغز آسیب می‌بیند و بعدها می‌بینیم که بیمار دچار عارضه جبران ناپذیر شده است.
عباس عبدی هم ادعا کرد: اکنون و در ابعاد بسیار بزرگ‌تر مردم و جوانان طبقات پایین هستند که برای انجام کارهای عادی خود باید مزه انواع مشقات را بچشند تا از فیلترینگ عبور کنند و سرعت اندک اینترنت را تحمل کنند، و هر روز بیشتر از گذشته کینه‌جو و خشمگین می‌شوند. این ادعاها را می‌توان به راحتی تحقیق کرد و نتایج آن را دریافت. روشن است که نباید قیصریه مردم را به خاطر دستمال بی‌ارزش قدرت به آتش کشید.


  • نویسنده :
  • منبع :