19 دی: دولت طالبان به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد که فوراً کارمندان زن را تا اطلاع ثانوی از آمدن سر کار منع کنند.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی افغانستانی آمو، این اقدام چهار روز پس از ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها توسط طالبان انجام شد؛ اقدامی که اعتراض جهانی را برانگیخت.
وزارت مالیه طالبان بعدازظهر شنبه، این دستور را صادر کرد و در نامه‌ای رسمی هشدار داد که مجوزهای کاری سازمان‌هایی که این فرمان را اجرا نکنند، لغو خواهد شد.
سازمان ملل شنبه شب در واکنش به این دستور طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ممنوعیت حضور و ادامه فعالیت کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی «عمیقاً نگران» است.
این بیانیه‌ افزود، چنین دستوری بنیادی‌ترین حقوق زنان را نقض می‌کند و همچنین نقض آشکار اصول بشردوستانه است.
سازمان ملل با بیان اینکه به دنبال دیدار با رهبری طالبان برای کسب شفافیت در مورد دستور گزارش شده خواهد بود، تاکید کرد زنان باید قادر به ایفای نقشی حیاتی در تمام جنبه‌های زندگی از جمله امور انسان دوستانه باشند.
خبرگزاری‌های آمریکایی گزارش دادند، ایالات متحده گفته است که به دنبال اتخاذ تدابیر اضافی برای فشار آوردن به طالبان و منزوی کردن بیشتر حاکمان رادیکال این گروه به دلیل تصمیم "وحشتناک" آنها برای تعلیق شرکت زنان افغان در تحصیلات دانشگاهی است. واشنگتن همچنین هرگونه تخفیف در تحریم‌های موجود، از جمله ممنوعیت سفر خارجی، دیپلمات‌های طالبان را رد کرده است.
طالبان به‌رغم وعده‌های مکرر در گذشته مبنی بر اینکه به حقوق اساسی همه افغان‌ها احترام خواهند گذاشت، به طور فزاینده‌ زنان را از حق زندگی عمومی محروم کرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :