19 دی: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از عملکرد بانک مرکزی انتقاد داریم و در عین حال پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم.
مسلم صالحی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و پس از استماع گزارش رئیس کل بانک مرکزی طی اظهاراتی گفت: درباره گزارش قرائت شده می‌توان کمیسیون اقتصادی را مقصر بدانیم و بگوییم که این کمیسیون درحال همراهی با بانک مرکزی است که این موضوع درست نیست.
نماینده اقلید با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی کمیسیون تخصصی مجلس درباره موضوع اقتصاد است، افزود: همانطور که ما به نظرات کارشناسی کمیسیون های دیگر احترام می گذاریم، توقع داریم که سایر همکاران نگاهشان را به کمیسیون اقتصادی مثبت تر در نظر بگیرند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی درباره به هم ریختگی بازار ارز پرداخت و گفت: مشکلی که در دولت وجود دارد این است که دولت هیچ وقت از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور استقبال نکرد و اجازه ندادیم سرمایه‌گذارانی که در کشورهای حوزه خلیج فارس هستند وارد شوند.
صالحی ادامه داد: در بحث واردات خودرو اینکه یک میلیارد دلار به این موضوع اختصاص دادیم، باعث به هم ریختگی بازار شده‌ است و تا حدودی غیر معقول به نظر می‌رسد؛ می‌توانستیم از  پتانسیل سرمایه‌گذاران خارج از کشور استفاده کنیم. در هفته پیش یکی دو جلسه را با معاونت ارزی بانک مرکزی داشتیم و مطرح شد که سرمایه‌گذاران بسیاری وجود دارند که می خواهند ارز وارد کشور کنند اما اجازه به آنها داده نمی شود و گفته می شود که یا منشأ این ارزها معلوم نیست یا اینکه می‌گوییم پولشویی است یا هزاران بهانه دیگر می‌آوریم؛ اگر می‌گوییم شرایط کشور تحریمی است، چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟
وی با تاکید بر اینکه تعیین دستوری نرخ ارز تا حدودی می‌تواند در افزایش قیمت ارز در بازار تاثیر گذار باشد، گفت: مشاهده می‌کنیم که صادرکنندگان کوچک و صادرکنندگان غیر از محصولات پتروشیمی، نفتی و گازی که مجبورند ارز خود را با قیمت مصوب دولت ارائه کنند که همین موضوع مقداری بازار ارز را به هم ریخته است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قبول داریم درباره بانک مرکزی نقاط ضعفی وجود دارد اما اینکه بخواهیم همه مسائل و مشکلات را به ضعف سیستم بانک مرکزی ارجاع دهیم مقداری کم لطفی است چراکه تنها بانک مرکزی نیست و هماهنگی تیم اقتصادی در این زمینه مهم است. ما از عملکرد بانک مرکزی انتقاد داریم و در عین حال پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :