19 دی: شماری از آژانس های امدادرسان خارجی در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق اشتغال زنان در نهادهای داخلی و خارجی، فعالیت خود را در افغانستان متوقف کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان‌های «کودکان را نجات دهید»، شورای نروژی پناهجویان و آژانس CARE یکشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما نمی‌توانیم بدون کارکنان زن به زنان و کودکان و مردان افغانستان کمک کنیم.
«کمیته نجات بین‌المللی» نیز از تعلیق فعالیت خود خبر داد و گفت: تمام خدمات ما به کارکنان زن بستگی دارد. اگر نتوانیم زنان را استخدام کنیم قادر به ارائه کمک به مردم نیستیم.
رامیز الاکبروف معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که این ممنوعیت، ارسال کمک به میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان را با مشکل مواجه می‌کند و تاثیر مخربی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت.
وی افزود، ده‌ها سازمان در مناطق دورافتاده افغانستان فعالیت دارند و بسیاری از آنها زنانی را به خدمت می گیرند که از محل در آمد این مشاغل هزینه خانواده‌هایشان را تامین می‌کنند.
طالبان روز شنبه به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد که از حضور کارمندان زن در محل کار تا اطلاع ثانوی جلوگیری کنند.
سازمان ملل شنبه شب در واکنش به این دستور طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ممنوعیت حضور و ادامه فعالیت کارمندان زن در سازمان‌های غیردولتی «عمیقاً نگران» است.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دستور طالبان مبنی بر تعلیق فعالیت زنان این کشور در سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی و خارجی را قویا محکوم کرد و خواستار لغو آن شد.
بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم طالبان وی را وحشت‌زده کرده است.
او از طالبان خواست تا در راستای تعهد به قوانین حقوق بشری بین‌المللی و اصول انسانی این تصمیم را لغو کند.
بورل تاکید کرد: اتحادیه اروپا و سایر ارائه‌دهندگان کمک به مردم افغانستان باید تبعات این تصمیم و همچنین بستن دانشگاه‌ها به روی زنان بررسی کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :