19 دی: چین انتشار روزانه آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا را متوقف کرد.

به گزارش الجزیره، کمیسیون ملی بهداشت (NHC) چین روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور دیگر آمار روزانه موارد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ را منتشر نخواهد کرد و به کاری که از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود پایان داد. 

اعلام این خبر همزمان با افزایش آمار کرونا در چین صورت می‌گیرد. پس از اینکه پکن به طور ناگهانی طرح کووید-صفر را در اوایل ماه جاری متوقف کرد، شهرهای سرتاسر چین با افزایش موارد مبتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و این وضعیت منجر به خالی شدن قفسه‌های داروخانه‌ها و پر شدن بیمارستان‌ها شده است. 

تصمیم برای لغو ارائه آمار روزانه کرونا در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر آغاز موج‌های جدید این بیماری در چین صورت گرفته است. 

پکن هفته گذشته اعتراف کرد که ردیابی شیوع کرونا پس از پایان سیاست کوید صفر و لغو آزمایش‌های اجباری انبوه، دیگر «غیر ممکن» شده است. 

مقامات بهداشتی چین در عین حال توضیحی برای تصمیم خود مبنی بر توقف انتشار داده‌های روزانه کرونا را ارائه نکردند. 

بر اساس تعریف جدید چین از مرگ و میر ناشی از کرونا، تنها کسانی که بر اثر نارسایی تنفسی جدید جان خود را از دست می‌دهند، در شمار قربانیان کرونا دسته بندی می‌شوند. 

از زمانی که پکن محدودیت‌های ضدکرونایی خود را لغو کرده است، تنها شش مورد مرگ ناشی از کووید گزارش شده است، اما کارگران کوره جسد سوزی که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده‌اند، هجوم غیرمعمول اجساد را تائید کرده‌اند و بیمارستان‌ها نیز تعداد تلفات متعددی را در روز گزارش می‌کنند. گفته شده که بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها از بیماران مسن پر شده و آنها مجبور هستند راهروها را با تخت‌ها پر کنند. 

همچنین در یک اظهارنظر نادر در چین، این هفته یک مقام ارشد بهداشتی در شهر شرقی چینگدائو به نقل از رسانه‌ها اعلام کرد که روزانه نیم میلیون نفر در چین به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. مقامات بهداشتی در استان ژجیانگ، استانی ساحلی با تقریباً ۶۵ میلیون نفر در جنوب شانگهای نیز گفتند که تعداد مبتلایان روزانه در این استان از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته است. 

برخی از کارشناسان بهداشتی تخمین می‌زنند که احتمالاً ۶۰ درصد از کشور ۱.۴ میلیارد نفری چین ممکن است طی ماه‌های آینده به ویروس کرونا مبتلا شوند و در این میان بیش از دو میلیون نفر نیز جان خود را از دست خواهند داد. این ویروس همچنین به اقتصاد چین ضربه می‌زند و انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین امسال کمتر از ۳ دصد باشد که بدترین وضعیت طی نزدیک به نیم قرن اخیر است.

  • نویسنده :
  • منبع :