19 دی: رییس جمعیت هلال احمر از گشایش کانال مالی دریافت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به ایران خبر داد.

«کریم همتی» عصر امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: از چند ماه گذشته ما ۲ جلسه با هیات حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر داشتیم که آخرین باری که این جلسه برگزار شد چند روز پیش به مدت چهار روز کاری بود که ما در هر ۲ جلسه و در دیداری که با سفرای تاثیر گذار اروپایی در تهران داشتیم بر این نکته مهم تاکید کردیم که باید یک کانال مالی مطمئن برای هلال احمر وجود داشته باشد که با توجه به ماهیت کاری بتواند از امکاناتی که دیگران به هلال‌احمر اختصاص می‌دهند و منافع مالی که به هلال احمر داده می شود، استفاده کند.  

وی افزود: پس از مکاتبات هلال احمر با رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ ، ایشان مکاتبه ای با خزانه داری و بخش دیپلماسی آمریکا داشتند و خوشبختانه با پیگیری هایی که از طرف جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و مساعی که فدراسیون صلیب سرخ به خرج داد، امریکا سرانجام تسلیم شد و  چند روز پیش مکاتبه ای از طرف وزارت امور خزانه داری آمریکا انجام شد که بر اساس آن، گشایشی در بحث نقل و انتقال کمک های بشردوستانه به جمعیت هلال احمر ایران حاصل می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این مکاتبات، چنانچه از طرف افراد حقیقی یا حقوقی کمکی به جمعیت هلال احمر ایران بشود، مشروط به اینکه یکی از طرف ها آمریکایی نباشد، وزارت خزانه داری آمریکا مخالفتی با ارسال آن نخواهد داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در چارچوب این تصمیم، ظرف چند روز گذشته بخشی از کمک‌هایی که مختص هلال احمر بود و از چند سال پیش امکان انتقال آن به ایران وجود نداشت، وارد کشور شد.

همتی در این زمینه  از تلاش همکارانش در جمعیت هلال احمر ایران و همراهی و همدلی رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر قدردانی کرد.

وی افزود: باید سعی کنیم که از این کانال برای بحث های دارویی، غذایی و سایر امکاناتی که هلال‌احمر به آنها نیاز دارد به نحو مطلوبی استفاده کنیم و با رایزنی های که در حال انجام است، بتوانیم بخشی از مشکلات کشور را از این طریق حل کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به رقم دقیق کمکهای یادشده که در قالب وجوه ارزی دریافت می شود، اشاره ای نکرد اما کارشناسان پیش بینی می کنند مبالغ قابل توجهی ارز از این طریق در آینده نزدیک وارد کشور شود.

  • نویسنده :
  • منبع :