19 دی: شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن دولت طالبان سه شنبه شب اظهار امیدواری کرد که تا آغاز سال آینده هجری خورشیدی، دانشگاه‌ها و مدارس به روی دختران افغانستان باز شوند.
شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادت دولت طالبان در گفت و گو با شبکه طلوع نیوز گفت که دختران دانش‌آموز و دانشجو پس از رعایت حجاب اسلامی اجازه حضور در مدارس و دانشگاه‌ها را خواهند یافت.
دلاور در ادامه افزود: «تا فروردین ماه ان‌شاءالله تصمیمی گرفته خواهد شد که در مدارس و دانشگاه ها مطابق با شریعت اسلامی و قوانین کشور خواهد بود.
چندی پیش ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی در یک بیانیه رسمی به همه دانشگاه های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که تا اطلاع ثانوی آموزش دختران دانشجو به حال تعلیق درآید.
در واکنش به این تصمیم سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ممنوعیت حضور و ادامه فعالیت کارمندان زن در سازمان‌های غیردولتی «عمیقاً نگران» است.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از طالبان خواست تا در راستای تعهد به قوانین حقوق بشری بین‌المللی و اصول انسانی این تصمیم را لغو کند.
در همین حال، سازمان‌های «کودکان را نجات دهید»، «کمیته نجات بین‌المللی»، «شورای نروژی پناهجویان» و آژانس CARE فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده و اعلام کردند: ما نمی‌توانیم بدون کارکنان زن به زنان و کودکان و مردان افغانستان کمک کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :