19 دی: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت آمریکا در حال پیشبرد برنامه‌ای گسترده برای مقابله با ایران در زمینه ادعای حمایت نظامی آن از روسیه در جنگ اوکراین است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تکرار ادعای غرب مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، نوشت: دولت بایدن در اقدامی گسترده قصد دارد قابلیت ایران در تولید و عرضه پهپادها به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین از بین ببرد.
نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی در آمریکا، اروپا و خاورمیانه در گفت‌وگوهایی مدعی شده‌اند دولت آمریکا در طرحی گسترده قصد دارد توانمندی ایران برای تولید پهپادها را از بین برده و به‌کارگیری این پهپادهای «کامیکازه» را برای روسیه سخت‌تر کند؛ اگر هیچ یک از این‌ اقدامات کارآمد نباشد، تجهیزات دفاعی لازم برای ساقط کردن آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: گستره این طرح در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده است. پس از آن که با بررسی لاشه پهپادهای ساقط شده در اوکراین مشخص شد، در آن‌ها فناوری آمریکایی به کار رفته است، دولت آمریکا اقداماتش برای ممانعت از به کار رفتن قطعات ساخت غرب در این پهپادهای ایرانی را تسریع بخشیده است.
این روزنامه گزارش داد: نیروهای آمریکایی به ارتش اوکراین کمک می‌کنند تا محل‌هایی را که روسیه این پهپادها را بلند می‌کند، هدف قرار دهند که به دلیل عوض شدن مرتب این محل‌ها کار سختی است. آمریکا همچنین در حال ارائه فوری فناوری‌هایی به اوکراین است که درباره گسیل این پهپادها هشدار دقیق‌تر و زودتری می‌دهد و شانس اوکراین را در ساقط کردن آن‌ها، به هر طریقی، چه با تیراندازی و چه با موشک افزایش می‌دهد.
در ادامه مطرح شد: اما تمامی این رویکردها با چالش‌های عمیقی مواجه شده‌اند و تلاش برای جلوگیری از دستیابی به قطعات مورد نیاز برای ساخت این پهپادها، به اندازه دهه‌ها تلاش برای ممانعت از ساختن سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران برای غنی‌سازی اورانیوم دشوار است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مقامات اتحاد غرب می‌گویند، از نظر آن‌ها ایران و روسیه که به خاطر تحریم‌های آمریکا و غرب به انزوا کشیده شده‌اند، در حال شکل دادن اتحادی نو هستند.
در بخش‌های دیگر این گزارش به اقدامات ضدایرانی غرب، از جمله تحریم‌های متعدد در این زمینه که در چند ماه اخیر انجام گرفته، اشاره شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :