19 دی: مقام های مصری می گویند آمادگی دارند که گفت و گوها را درباره بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران به میزبانی عراق آغاز کنند و درهای مذاکرات بعد از کنفرانس بغداد۲ در اردن گشوده شده است.
«عزت سعد» رئیس اجرایی شورای امور خارجی مصر در گفت و گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه می گوید: روابط بین ایران و مصر، عادی نیست زیرا تعدادی از پرونده های اختلافی در مسیر آن است اما میانجیگری عراقی که در کنفرانس بغداد۲ در اردن از آن سخن به میان آمد می تواند درهای آغاز رایزنی ها را بگشاید.
مقام مصری می افزاید: عراق نقشی محوری در گشایش درها بین ایران و مصر خواهد داشت به ویژه اینکه قاهره همواره رویکردی باز با همه کشورها دارد.
وی درباره این سوال که اگر بغداد بخواهد نقش نزدیک کردن دیدگاه ها را نظیر گفت و گوهای تهران و ریاض داشته باشد، مصر چه تعاملی در این باره خواهد داشت؛ می گوید: عراق می تواند نقش نزدیک کننده رویکردها را مانند مذاکرات ایران و عربستان داشته باشد؛ می توان از تجربه عراقی ها استفاده کرد؛ عراق به خاطر روابط ویژه خود با ایران این جایگاه را دارد و می تواند نقش میانجی را در نزدیک کردن رویکردهای قاهره با تهران ایفا کند.
عزت سعد تاکید می کند: با توجه به سازوکارهایی که سیاست خارجی مصر بر آن استوار است، مصر پذیرفته که با وجود تنش در روابط طی سال‌های گذشته، درباره پرونده‌های مناقشه‌آمیز با ترکیه مذاکره شود و همین اتفاق می تواند در پرونده روابط با ایران نیز بیفتد.
پیشتر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از کنفرانس بغداد۲ گفت: «نخست‌وزیر عراق پیشنهاد داد که با وساطت بغداد گفت‌وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود و در گفت‌وگویی که با آقای السودانی، نخست‌وزیر عراق، در حاشیه برگزاری اجلاس بغداد۲ در اردن داشتیم، وی ایده‌هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه‎‌ای خود را برای تقویت همکاری‎‌های منطقه‌ای ایفا کند».
اما پیش از اجلاس بغداد۲ در اردن، بغداد میزبان یک رویداد فرهنگی مهم بود؛ رویدادی که به نظر می رسد زمینه مساعدی از کانال دیپلماسی عمومی برای همکاری ایران و مصر و رایزنی های بعدی از این دریچه فراهم کرده باشد.
کمتر از یک ماه پیش روز ۱۲ آذرماه، «عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران به بغداد سفر کرد و در بدو ورود به پایتخت عراق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز امیدواری کرد که در «مجمع تمدن های کهن» به میزبانی عراق، گفت و گوهای مفیدی با طرف های مصری هم داشته باشد.
عراق روز ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱میزبان مجمع تمدن های کهن در ششمین دوره خود در بغداد با مشارکت یونان، چین، مصر، ایران، ایتالیا، پرو، بولیوی، ارمنستان و مکزیک در محل هتل بابل بغداد بود.
ضرغامی در پاسخ به این سوال که آیا این مجمع می تواند زمینه ای برای توسعه روابط فرهنگی و گردشگری ایران و مصر باشد، گفت: مصر یک تمدن کهن و ارزشمند است و امیدواریم در این اجلاس، آن طور که شایسته تمدن ها است با هم گفت و گوهای مفیدی داشته باشیم.
با همه اینها، شاید نتوان در آینده نزدیک شاهد از سرگیری روابط رسمی و وسیع ایران و مصر بود اما دریچه تمدنی برای تسهیل این امر از دروازه های باستانی بین النهرین در بغداد گشوده شده است و به نظر می رسد این یک فرصت فراهم، فراروی هر سه کشور از معبر دیپلماسی عمومی، توسعه روابط فرهنگی و گردشگری بین تهران و قاهره باشد؛ اقدامی که سرریز منافع آن در صلح و ثبات منطقه ای با رویکرد «موازنه‌سازی دیپلماتیک» خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :