19 دی: رئیس دولت‌ یازدهم و دوازدهم اظهارکرد: اگر مردم را از صندوق مایوس کردید یعنی به خیابان می‌رانید. اگر می‌خواهیم مردم را به کف خیابان نرانیم، راه آن اینست که جاذبه صندوق رای را از بین نبریم. بعضی فکر می‌کنند با یکدست شدن قوا معضلات حل می‌شود.
رئیس‌جمهور سابق ایران روز شنبه در دیدار جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اینکه چه کسی مسئولیت دولت را برعهده دارد مساله فرعی است، مساله اصلی پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم است که باید به آن کمک کرد. شاید در حال حاضر برای رفع مشکلات مردم خیلی تاثیرگذار نباشیم، اما می‌توانیم پیشنهادات خود را به افرادی که مسئول هستند منتقل کنیم.
وی افزود: من طی این مدت تلفنی یا به صورت مکاتبه با مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان کشور، مواردی را منتقل کرده‌ام و پیشنهاداتی داده‌ام. ما کشور و نظام را از خودمان می‌دانیم و وظیفه ملی و وجدانی ما کمک به توسعه و ارتقای ایران و حل مشکلات مردم است، ولو اینکه حرف‌های ما اثربخشی مطلوب نداشته باشد، اما تجارب و راهکارهایی که استانداران درباره طرح‌های نیمه‌کاره و حل مشکلات استان حوزه خدمت خود دارند، می‌تواند در اختیار مسئولان قرار داده شود.
روحانی با بیان اینکه در دولت دوازدهم تلاش کردیم بهترین مسیر را برای دولت بعد آماده کنیم، اظهارکرد: تلاش کردیم برجام را به نتیجه برسانیم. با اینکه می‌دانستیم اجرایی شدن برجام به دولت بعد می‌رسد و پول آن در دولت بعد به خزانه کشور واریز می‌شود، اگر برخی موانع پیش نمی‌آمد ما می‌توانستیم در اسفند ۹۹ تحریم را تمام کنیم. در گزارش رسمی که وزارت خارجه به مجلس داد روشن است که ما در مذاکرات، به چه رسیده بودیم. بر خلاف آنچه تحویل گرفته بودیم، خزانه را پر تحویل دادیم. موجودی ارزی را چند صد میلیون دلار تحویل گرفتیم، ولی با چند میلیارد دلار تحویل دادیم. برای خرید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا اقدام کردیم و وقتی دولت را تحویل می‌دادیم، جریان ورود واکسن‌های خریداری شده، شروع شده بود که در ماه‌های بعد ادامه یافت.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: در دولت دوازدهم برجام را در مقابل حملات فراوان نگه داشتیم، لازم بود فریز شود تا زنده بماند. دولت سیزدهم اگر می‌خواست، می‌توانست از اجرایی شدن برجام به خوبی استفاده کند. اگر بخواهند در مسائل اقتصادی تحول رخ دهد یک شرط آن احیای برجام است. تا تحریم برداشته نشود و رابطه با دنیا بهبود نیابد، سختی‌های اقتصادی برطرف نمی‌شود. برخی فکر می‌کنند با تعامل، نفوذ خارجی ایجاد می‌شود، اما این انزواست که نفوذ ایجاد می‌کند.
او در بخش دیگری از اظهارات خود جمهوریت، اسلامیت و ایران را سه پایه اصلی انقلاب عنوان کرد و گفت: در این چهل و چهار سال ما جمهوریت را حفظ کردیم. جمهوریت یعنی حاکمیت ملی و اینکه حکومت از آن مردم و با اراده و نظر مردم است. در آغاز انقلاب، این اسلام بود که جمهوریت را به کرسی نشاند. مردم شعار می‌دادند استقلال، آزادی، حکومت اسلامی، امام فرمود جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت را به جمهوریت تفسیر کرد. مردم هم به جمهوری اسلامی رای دادند. امروز حفظ اسلامیت در گرو احیای جمهوریت است. برای اینکه بخواهیم اسلام حفظ شود، باید جمهوریت را زنده نگه داریم. اگر جمهوریت از دست برود، اسلام صدمه می‌خورد و اگر این دو دچار آسیب شوند، ایران ضربه خواهد خورد. ایران کشور بزرگ و مقتدری است که باید مورد احترام همه جهان باشد. باید دید الان چه وضعی پیدا کردیم؟ آیا احترام ایران حفظ شده است؟
روحانی در ادامه اظهارکرد: وحدت ملی است که تمامیت سرزمینی ایران را حفظ می‌کند. باید همه اقوام و مذاهب وحدت داشته باشند تا بتوانیم از وجب به وجب خاک کشور دفاع کنیم. باید ببینیم امروز این وحدت حفظ شده یا شکاف در جامعه آمده است؟ ما باید به همه مردم ایران احترام بگذاریم و همه را جذب کنیم. تلاش ما این بود که اگر کسی معاند است به تدریج تبدیل به مخالف شود و مخالف را تبدیل به موافق کنیم. الان چه می‌شود؟ موافق را کم‌کم می‌کنیم مخالف و مخالف می‌شود معاند. نسل جوان و نوجوان فرزندان این مرز و بوم هستند. بیش از ۴۰ سال این فرزندان در اختیار ما بودند، اگر مدارس و دانشگاه و صداوسیما و مراکز فرهنگی متعدد اشکالی داشته، باید آن را حل کنیم.
 روحانی با بیان اینکه حل مشکلات اجتماعی و سیاسی در گرو بازگشت جاذبه به صندوق‌های رای است، گفت: اگر مردم پای صندوق آرا آمدند جمهوریت ایجاد می‌شود. آیا اگر نیمی از مردم پای صندوق نیامدند جمهوریت ایجاد می‌شود؟ افتخار ما این بود که در انتخابات یازدهم و دوازدهم ریاست‌جمهوری، ۷۳ درصد مردم رای دادند و تعداد آرای باطله بسیار کم بود. میزان مشارکت مردم و تعداد آرای باطله دو مساله اصلی در انتخابات است.
رئیس دولت‌ یازدهم و دوازدهم اظهارکرد: اگر مردم را از صندوق مایوس کردید یعنی به خیابان می‌رانید. اگر می‌خواهیم مردم را به کف خیابان نرانیم، راه آن اینست که جاذبه صندوق رای را از بین نبریم. بعضی فکر می‌کنند با یکدست شدن قوا معضلات حل می‌شود. اگر یکدست شدن به این معناست که یک گروه را حاکم کنیم و بقیه را کنار بزنیم، معلوم است که مردم ناراضی و معترض می‌شوند.
روحانی در ادین دیدار که در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: ما اسلامی را قبول داریم که در آن زن مایه مباهات جامعه است و می‌تواند برای زنان و مردان الگو باشد؛ چنانکه حضرت فاطمه اطهر(س) الگوی همه ما مسلمان‌هاست. ما اسلام رحمت و رحمانی را قبول داریم که مورد نظر پیامبر اسلام و ائمه هدی بود. اسلامی که در آن پیامبر(ص)، دخترکشی را رذیلت و تکریم زن را فضیلت می‌داند. پیامبری که با آن همه مقام و عظمت حرف مردم را می‌شنود و با آن‌ها مشورت می‌کند و حتی در جنگ احد با اینکه موافق خروج از مدینه نبود اما نظر اکث‍ریت را برای جنگ در خارج شهر می‌پذیرد.
در این دیدار، استانداران سابق گزارش‌هایی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان‌های مختلف ارائه کردند و بخشی از مشکلات و اعتراضات مردم نسبت به نارسایی‌های موجود و راه‌های برون‌رفت از شرایط امروز کشور مطرح شد.

  • نویسنده :
  • منبع :