19 دی: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی را از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در تولید و تامین محصولات استراتژیک کشور اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح تاکنون ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفته است.
هوشنگ محمدی شامگاه چهارشنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان کشت امسال، سطح کشت گندم در کشور به یک میلیون هکتار برسد.
وی ادامه داد: در این طرح علاوه‌بر تخفیف در خصوص خرید کود، آب بها و برق نیز ۵۰ درصد تخفیف دارد و بیمه مزرعه و مشاوره های فنی و مهندسی هم رایگان در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اجرای سند الگوی کشت در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از محوری ترین مباحث کشور الگوی کشت است که اگرچه سال ها مطرح بوده اما به مرحله اجرا نرسید تا اینکه به همت دولت سیزدهم اکنون وارد مرحله اجرا شده است.
محمدی تصریح کرد: سند الگوی کشت برای تمامی استان ها از جمله چهارمحال و بختیاری تدوین شده است و امید می‌رود مسئولان استان در اجرای مطلوب و مناسب آن هم‌افزایی و همت کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر مجلس شورای اسلامی عنایت کند برای سال ۱۴۰۲ برای الگوی کشت ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود و مدیری مجزا برای این طرح منصوب می‌شود.
به گفته محمدی در الگوی کشت، تولید سبزی و صیفی به گلخانه‌ها هدایت می‌شود تا اراضی مناسبی برای تولید محصولات استراتژیک فراهم شود از همین رو می‌طلبد استانها برنامه مدونی برای توسعه گلخانه ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه الگوی کشت نیازمند ساختار جدید است و باید امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برای آن فراهم شود، اظهار داشت: امید است در سال آینده مرکز اجرای الگوی کشت و نظام‌های بهره‌برداری راه‌اندازی شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین امید می‌رود بتوان ظرف ۲ سال آینده ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز استانها خریداری و تامین شود.
محمدی با اشاره به همکاری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین زمین در طرح جهش تولید مسکن، تصریح کرد: این وزارتخانه اراضی موردنیاز را در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌دهد اما طبق تفاهم نامه‌ای، مقرر شده تا ۱۰۰ هزار واحد به همکاران بازنشسته و شاغل وزارت جهاد کشاورزی به صورت فروش اقساطی واگذار شود.

  • نویسنده :
  • منبع :