19 دی: دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استاد فکر» با پخش بیانات رهبر معظم انقلاب در سالن اجلاس سران تهران آغاز به کار کرد.
این مراسم شنبه ۱۰ دی ماه با حضور تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی علما و فضلای دین و اندیشه و شخصیت‌های لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران دقایقی پیش آغاز شد.
در ابتدای این مراسم، رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کنگره استاد فکر و خانواده آیت الله مصباح بیاناتی را مطرح کردند که فیلم این بیانات در کنگره استاد فکر پخش شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای روحانیت و حوزه است و به معنای زنده نگه داشتن راه ایشان است. مرحوم مصباح ویژگی های خاصی داشتند. علم فراوان فکر خوب و نوآور، بیان واضح، انگیزه تمام نشدنی و بی‌نظیر، خلقیات و رفتار شایسته و مجموع اینها را نمی توان در کسی پیدا کرد.
ایشان با اشاره به آیه ۳۰ سوره زمر فرمودند: همه رفتنی هستند ولی مهم این است که راه ایشان ادامه پیدا کند. آثار ایشان از همه جهت خوب است و نباید فراموش شود و مسکوت بماند چه آثار مکتوب و چه آثار صوتی ایشان.
رهبر انقلاب افزودند: آیا امروز هم همان شکلی که موسسه امام خمینی تاسیس شد تازه و با طراوت خواهد ماند؟ الان هم باید همانگونه تازه بماند. برخی آثار مکتوب ایشان باید در ذهن جایگزین شود و در ذهن مخاطب بنشیند. امروز به صرف تعداد نسخه‌های منتشرشده کتاب های ایشان نمی توان قضاوت کرد. مثلا فلان متفکر غربی مثل هگل چند کتاب نوشته. افکارش را از این کتاب ها استخراج می کنند و آن فکر را با شیوه‌های مختلف منتشر می کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: من با مرحوم مصباح درباره ملاصدرا حرف‌ها زدم. درباره خود مصباح هم باید دید نقطه تمرکز ایشان در علوم مختلف چیست و تکرار شود تا این فکر بماند و تا اسم آقای مصباح را می آورند بدانند فکر مصباح است. شاید لازم نباشد تمام سخنرانی ایشان را پخش کرد بلکه می توان بخشی از آن را پخش کرد. گاهی که سخنرانی ایشان در حسینیه پخش می شود انسان احساس می‌کند که همه مخاطبان جوان هستند و مرا نیز جلب می کند که همه دل‌ها را مجذوب کرده است. صدا و سیما روی خوش در این زمینه نشان داده است و گرایش خوبی دارد.
رهبر انقلاب افزودند: وجود ایشان مایه برکت بود و از دوره جوانی حدود سال ۳۶ یک مرد متدین و اهل تقوی بود. از کسانی بود که دیدن ایشان هم انسان را به یاد خدا می انداخت و هر چه گذشت بهتر هم شد.
بر اساس این گزارش، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در یازدهم‌ بهمن‌ ماه‌ سال‌ ۱۳۱۳برابر با هفدهم‌ ربیع‌الاول‌ هزار و سیصد و پنجاه‌ و سه‌ قمری‌ در خانواده‌ای‌ مذهبی‌ در شهر یزد به‌ جهان‌ چشم‌ گشود.

سخنرانی پرفسور لگن هاوزن، سید حسن نصرالله و سخنرانی آیت الله محمود رجبی از جمله برنامه‌های این همایش خواهد بود.

قرار است آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در این مراسم سخنرانی کند. 

در این کنگره، کمیسیون‌های تخصصی فلسفه و کلام، ادیان و عرفان و فلسفه دین، حقوق و علوم سیاسی، قرآن و حدیث علوم تربیتی و روانشناسی اخلاق و عرفان، جامعه شناسی و تاریخ، مدیریت و اقتصاد برگزار می‌شود.



  • نویسنده :
  • منبع :