19 دی: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: طرح اتصال این منطقه به خط راه آهن سراسری در حال حاضر با صرف اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال بالغ بر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین منابع لازم براساس جدول زمانی تعیین شده تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.
محمود داودآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خط ریلی سراسری ابراز کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از طریق سازمان بین المللی اسکاپ به عنوان اولین بندر خشک اولویت دار ایران معرفی شد و پس از آن موضوع احداث خط ریلی در این منطقه بیش از پیش اهمیت یافت و عملیات اجرایی طرح خط ریلی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از خرداد سال ۱۳۸۸ آغاز شد.
وی در رابطه با تامین هزینه های این طرح اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن تا قبل از سال ۱۳۹۶ از طریق تخصیص اعتبارات استانی صورت می گرفت ولی بعد از آن به واسطه ثبت در فهرست طرح های ملی با عنوان رفع گلوگاه های ظرفیتی خطوط راه آهن(احداث خطوط فرعی)، تامین اعتبار و اجرای آن به راه آهن جمهوری اسلامی ایران محول شد.
داودآبادی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۶ و واگذاری طرح به راه آهن؛ عملیات زیرسازی و ابنیه فنی در کل مسیر انجام شده بود، ابراز کرد: بعد از تغییر شرایط تخصیص بودجه، اجرای این طرح مهم تا سال ۱۴۰۰ متوقف شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بیان کرد: در راستای اجرای بند ۱۰ مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به استان قم مبنی بر تشکیل جلسه سه جانبه وزارت راه و شهرسازی(راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، این جلسه با پیگیری مجدانه استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به منظور تعیین نحوه تامین مالی طرح خط ریلی فرعی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تشکیل و با تفاهم طرفین مصوب شد سازمان برنامه و بودجه کشور از محل منابع ملی ۱۵۰۰ میلیارد ریال و راه آهن جمهوری اسلامی ایران از محل منابع خود ۱۰۰۰ میلیارد ریال به این طرح تخصیص دهند.
داودآبادی افزود: در همین راستا مقرر شد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز زیرسازی بخش داخلی خود را تحت نظارت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تکمیل و برای روسازی تحویل راه آهن نماید.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مجموع عملیات زیرسازی و روسازی از ابتدای مسیر تا داخل منطقه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی با صرف اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال داشته و پیگیری های لازم جهت اجرای کامل در کوتاهترین زمان ممکن در حال انجام است و در صورت تامین منابع لازم براساس جدول زمانی تعیین شده این خط تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان بندر خشک ایران به خط ریلی سراسری متصل می شود.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
  • نویسنده :
  • منبع :