19 دی: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه برگ تردد بیش از یک میلیون اتباع افغانستانی در ایران تا پایان دیماه امسال تمدید شده است، گفت: امکان تمدید دوباره وجود دارد و اتباع نگران نباشند.
سردار صادق رضادوست روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ما برای همه اتباعی که در سرشماری سال های ۹۵ و ۹۶ شرکت کرده یا اوایل امسال وارد ایران شده اند، برگه های بازشماری از دفاتر کفالت ما گرفته اند و حتی آن بیش از یک میلیون نفری که بعد از تحولات افغانستان به ایران آمده اند، برگه هایی را به عنوان برگه تردد در اختیارشان قرار دادیم.
وی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید عبدالعلی مزاری رهبر شیعیان قوم هزاره افغانستان و بنیانگذار حزب وحدت اسلامی ادامه داد: این برگه تردد تا پایان مهر امسال معتبر بود اما به دلیل اینکه شرایط برای بازگشت این عزیزان به افغانستان فراهم نبود، تصمیم بر آن شد که همه این برگه ها تا ۳۰ دی تمدید شود.
رضادوست خاطرنشان کرد: این تمدید سه ماهه به صورت اتوماتیک انجام شد و نیازی به مراجعه حضوری نداشت اما اگر فراخوان دادیم حتما اتباع به ادارات ما مراجعه کنند.
صدور کارت های اقامت ویژه برای اتباع افغانستان
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین اعلام کرد: هفته گذشته کمیسیون ویژه با حضور شخص وزیر کشور برگزار و مقرر شد که برای همه اتباع شاغل دارای شناسه کار، کارت اقامت ویژه در کنار کارت آمایش صادر شود.
وی افزود: مقدمات این کار فراهم شده و به زودی هم این موضوع ابلاغ می‌شود؛ در واقع این افراد به محض اینکه شناسه کار را دریافت کنند بقیه اقدامات اقامتی آنان که همان صدور کارت های یکساله یا تمدید همین برگه ها است در دستور کار قرار می گیرد.
به گفته رضادوست، اتباع نیازی به مراجعه حضوری ندارند چون اطلاعات آنها را داریم و در واقع می خواهیم مدرک جدید برایشان صادر کنیم؛ آنان فقط باید در سامانه بافیا شناسه کار بگیرند چراکه مهمترین فاکتور برای حضور در ایران، شناسه کار است.
وی خاطرنشان کرد: قرار است برای هر مدرکی خدمات ویژه ای به اتباع ارائه کنیم که صدور گواهینامه یکی از خدماتی است که به خدمات قبلی ما اضافه می‌شود.
رضادوست یادآور شد: در طرح سرشماری اتباع قرار بر این است که آنانی که تجربه حضور در کشور را دارند و مشغول فعالیت هستند از امتیازات بیشتری برخوردارند که البته در تمام دنیا روند به همین صورت در جریان است.

بر اساس این گزارش، حسین کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان شمار اتباع افغانستانی مقیم ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده است.



  • نویسنده :
  • منبع :