19 دی: این روزها همه چیز افزایشی شده است، افزایش فوتی های کرونا، افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت طلا و سکه و حتی افزایش ارزش سهام عدالت، اما زمانیکه این افزایش ها ذهن مردم را به خود مشغول کرده شاید بهترین شرایط برای افزایش قیمت خودرو هم باشد.

روز یکشنبه خبرآمد که سایپا اجازه افزایش قیمت پیدا کرد و برخی خودروهای خود مانند تیبا دو را از 60 میلیون 620 هزار تومانی را به 77 میلیون و 800 هزار تومان رساند.

همچنین کوئیک معمولی از 79 میلیون و 400 هزارتومان به 94 میلیون و 400 هزار تومان و ساینا آپشنال از 78 میلیون تومان به 91 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

دلیل این افزایش قیمت نیز توافقات بعمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار است که قرار براین شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود تغییر پیدا کند.

آیا اگر تورم به همین منوال پیش برود باید منتظر افزایش چند میلیونی خودروها در سه ماه آینده باز هم براساس این قرار و مدار باشیم؟ چرا چنین توافقاتی نباید بیش از آنکه به نفع تولید کننده است به نفع مصرف کننده باشد؟ مصرف کننده ای که حتی اگر پولش را داشته باشد خودروی قیمت کارخانه را باید با قرعه کشی و انتظار چند ماهه و کلی مکافات به دست بیاورد.

به احتمال بالا این قرار و مدار بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار با توجه به نرخ افزایشی تورم، بازار خودرو را ملتهب تر می‌کند و اگر تا سه ماه دیگر قیمت کارخانه نیز تغییر هم نکند، هر روز شاهد افزایش قیمت ها در بازار آزاد خواهیم بود. برای مردمی که با افزایش قیمت بسیاری از اقلام اساسی زندگیشان، افزایش حقوق چندانی رخ نداده به دست آوردن یکی دو میلیون تومان هم سخت است چه برسد به قریب به 10 میلیون و بیشتر از آن برای ثبت نام در قرعه کشی خودروسازان!

محدثه نجف زاده

  • نویسنده : محدثه نجف زاده
  • منبع :