19 دی: مدیرکل دامپزشکی کردستان ضمن تاکید بر عدم خرید گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز، از مشاهده مواردی از بیماری‌های انگلی در بررسی های صورت گرفته در استان خبر داد.
مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش مراجعه شهروندان به دامپزشکی و ناراضی بودن آنها از خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز در برخی از روستاهای استان از جمله روستای خامسان، روستاهای اطراف دریاچه زریوار، شیخ عطار و اسلام‌دشت بودیم.
وی یادآور شد: در موارد ارجاعی به دامپزشکی در گوشت های خریداری شده بیماری‌های انگلی و مشترک بین انسان و دام مشاهده شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: برخی افراد سود جو در تعدادی از روستاهای استان اقدام به خرید دام های مشکل دار و کشتار غیرمجاز و تبلیغ آن با قیمت پایین در بین شهروندان می کنند که این گوشت‌ها به دلیل عدم نظارت بهداشتی بسیار خطرناک است.
وی یادآور شد: از نظر قانونی، کشتار دام در خارج از کشتارگاه، خلاف قانون بوده و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و مواد ۴ و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی کشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: بیش از ۸۰۰ نوع عامل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر آن از طریق تماس با دام بیمار و فراورده‌های خام دامی آلوده از جمله گوشت، قابل‌ انتقال به انسان است.
ورمقانی بیان کرد: با توجه به وجود بیماری‌ها، لزوم بازرسی بهداشتی دقیق و کامل دام‌های کشتاری و لاشه دام کشتار شده در کشتارگاه‌ها ضروری است و به همین دلیل در کشتارگاه‌ها به ۲ شیوه بازرسی بهداشتی صورت می‌گیرد که شامل بازرسی پیش از کشتار و بازرسی بعد از کشتار دام است.
وی ادامه داد: برخی از بیماری‌ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت‌ها صرفا در دام زنده قابل‌ تشخیص هستند و باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند و چنانچه این دام‌ها علائمی از این بیماری‌ها را داشته باشند از چرخه کشتار حذف شوند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: دام‌هایی که دارای سابقه مصرف دارو باشند به دلیل وجود باقیمانده‌های دارویی در لاشه تا زمان گذراندن دوره پرهیز از مصرف دارو اجازه کشتار و مصرف ندارند.
ورمقانی با تاکید و توصیه شهروندان نسبت به خودداری از خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی، گفت: کشتار غیرمجاز در شرایط غیر بهداشتی و بدون هر گونه نظارت بهداشتی انجام می شود و علاوه بر آن امکان بازرسی قبل و بعد از کشتار دام وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در صورت وجود بیماری در دام امکان تشخیص آن به دلیل نبود نظارت بهداشتی وجود ندارد، افزود: در صورت وجود بیماری در لاشه و گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز، از عرضه آن جلوگیری نشده و زمان ذبح دام و عمر ماندگاری لاشه مشخص نیست و سابقه‌ای از بیماری دام قبل از ذبح وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان از شهروندان خواست از خرید گوشت بدون برچسب و مهر دامپزشکی و از محل های غیرمجاز و سر راهی خودداری و گوشت مورد نیاز را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
بیماری‌های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن بیماری‌های نوظهور مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های انگلی مانندی است هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی، انواع قارچ‌ها ازجمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

  • نویسنده :
  • منبع :