19 دی: سه سال از شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان می‌گذرد؛ این اقدام تروریستی که داغی بر جان ملت ایران نهاد با هیچ دادخواهی تسکین نمی‌یابد و این پرونده که ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی آمریکاست با وجود سایه سنگین سکوت مجامع بین‌المللی تا ابد باز خواهد ماند.
یک جمعه سیاه و سرد که روح ملت ایران را جریحه‌دار کرد و داغی بر دل ایرانیان فارغ از گرایش و سلایق سیاسی، قومی و مذهبی نهاد که هنوز تازه است؛ خبر بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ٠١:٢٠ دقیقه دنیا را بهت زده کرد. لحظات سختی برای ملت ایران رقم خورد. ابتدا انکار و امید به شایعه بودن خبر داشتند اما با تایید منابع رسمی بهت و ناباوری، خشم و نفرت سراسر ایران را فراگرفت.
خبر تلخ بود: «رسانه‌های عراقی به نقل از مقام های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس زمانی که با دو خودرو از فرودگاه بین المللی بغداد خارج شدند، هدف قرار گرفتند و هر دو شهید (ترور) شدند.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد.
کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در همان ساعات اولیه وقوع این جنایت تروریستی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد، برگزار می‌شود.
این حادثه تروریستی بازتاب گسترده‌ای داشت و ساعاتی بعد از وقوع این جنایت، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور سردار سلیمانی در عراق به دستور ترامپ انجام شده است.
انتقام سخت در انتظار جنایتکاران
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده شهدای والامقام، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند و درباره شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمودند: «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»
تشکیل پرونده در دادسرای در ویژه امور بین‌الملل تهران
پس از این حادثه در دادسرای ویژه امور بین‌الملل تهران، پرونده‌ای تشکیل شد و تحقیقات جامعی در ارتباط با عملیات منتهی به شهادت سردار سرافراز اسلام و جبهه مقاومت پیگیری شد.آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در سفر به کرمان از تشکیل پرونده رسیدگی به این جنایت و اقدام تروریستی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر داد و گفت که قضات این پرونده مامور شده‌اند موضوع را با همکاری معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و وزارت امور خارجه دنبال کنند همچنین این کار با همکاری مسئولان عالی قضایی در عراق دنبال خواهد شد.
دهم دی ۱۳۹۹، در آستانه نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، علی القاصی مهر دادستان وقت تهران در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گزارشی از فرایند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت: بعد از تشکیل پرونده در دادسرای تهران به دستور رئیس قوه قضاییه، هیأت‌های مستشاری و قضایی برای بررسی ابعاد پرونده در سطح داخلی و خارجی تشکیل شد.
القاصی مهر با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهادهای امنیتی و دیپلماتیک به منظور انجام تحقیقات و نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست بر اساس حقوق بین الملل خبر داد و گفت که برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد.
دادستان وقت تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به عنوان کشورهایی یاد کرد که برای آن‌ها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است.
وی به نقش آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارش‌های هدایت پهپادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهپادها را در اختیار نیروهای آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی کشور برای این کار نیابت قضایی گرفته است.
تشکیل کمیته مشترک ایران و عراق علیه جنایت آمریکا
در همین راستا کمیته مشترک تحقیقات اقدام جنایتکارانه علیه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان تشکیل شد و اولین نشست مشترک این کمیته سوم و چهارم آذر ۱۴۰۰ (برابر با ۲۴ و ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱) در بغداد برگزار شد همچنین دومین نشست این کمیته در ۳۰ آذر و ۱ دی ۱۴۰۰ (برابر با ۲۱ و ۲۲ دسامبر) در تهران برگزار شد و نشست سوم کمیته تحقیق مشترک هم در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در بغداد برگزار شد.
در بیانیه این کمیته مشترک، تسریع و تداوم همکاری‌های دو جانبه از جمله مبادله اسناد و اطلاعات تکمیلی برای پیشبرد پرونده‌های قضایی در دو کشور تا حصول اطمینان از اجرای عدالت نسبت به این اقدام جنایتکارانه، تاکید بر تکمیل تحقیقات دو طرف در مورد ابعاد مختلف این اقدام جنایتکارانه با هدف اجرای عدالت در مورد هر یک از متهمین، در سریعترین زمان ممکن، اتخاذ همه تدابیر لازم برای تعقیب، محاکمه و مجازات تمامی عوامل دخیل، تصمیم‌گیر، طراح و مجری این اقدام جنایتکارانه توسط دو طرف تاکید شد.
برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی
برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سال گذشته همزمان با دومین سالروز شهادت سردار دل‌ها برگزار شد. در این جلسه دادگاه که در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران با حضور رسانه ها به صورت علنی برگزار شد، قاضی سلمان پورمریدی رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران گفت: ٨۵ میلیون ایرانی داغدیده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند و همه مردم ایران امکان تحویل دادخواست به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران که طبق قانون از صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی برخوردار است را دارند.
طرح دعوا علیه ۴٢ شخص حقوقی و حقیقی ایالات متحده آمریکا
این دادگاه با دادخواست ٢۵٧۵ نفر از افرادی از سراسر کشور و از اقشار مختلف از جمله خانواده‌های شهدا و شهدای مدافع حرم به طرفیت ۴٢ شخص حقوقی و حقیقی ایالات متحده آمریکا از جمله ترامپ، پمپئو و برایان هوک و خزانه‌داری آمریکا ناشی از شهادت شهیدان سلیمانی، زمانی‌نیا، طارمی، مظفری و پورجعفری تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون دادخواست ها در ٨٠ موضوع تجمیع شده، ادامه داد: این افراد از بابت خسارات ناشی از جرم و خسارات مادی و معنوی طرح دعوا کردند.
قاضی پورمریدی خاطرنشان کرد: نکته‌ حائز اهمیت این پرونده اینجاست که مردم به صورت خودجوش دادخواست‌هایی به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ارسال می‌کنند که این اتفاق برای اولین بار در حال وقوع است.
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران اظهارداشت: این پرونده از دو جنبه‌ حقوقی و کیفری حائز اهمیت است و این دادگاه طبق قانون صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی دارد.
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حاج قاسم سلیمانی در دادگاه حقوقی و بین‌المللی
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه ۱۵ آذر سال جاری در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به خسارت ناشی از شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد اما تاکنون رأیی در این رابطه صادر نشده است و اینکه چه زمانی رأی این دادگاه صادر خواهد شد، گفت: شهادت این شهید عزیز در ۲ محور حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار گرفت.
وی درباره جنبه کیفری این پرونده افزود: با توجه به اینکه شرایط آن حوزه ارتباطات بین الملی نیز دارد در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور بین الملل رسیدگی می‌شود، پرونده مورد رسیدگی واقع شده است و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

نسبت به اینکه وزارت خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برخودار شویم و وزارت امور خارجه نیز نهایت تلاش خود را برای بهره مندی از این ظرفیت داشتند و با حافظ منافع ایران در سوئیس مکاتباتی را انجام دادند که این اقدامات برای نهایی شدن موضوع و رسیدن به هدف موثر است.

ستایشی افزود: در رابطه با شعبه ۵۵ اقدامات در حال رسیدگی است و با توجه به حساسیت‌های موجود این اقدام با دقت و سرعت و نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران در حال انجام است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
دور چهارم نشست کمیته مشترک ایران و عراق هفته آینده برگزار می‌شود
کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز شب گذشته (۱۲ دی) در تشریح آخرین وضعیت پیگیری های قضایی پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: ۲ پرونده کیفری در نظام قضایی عراق و ایران برای رسیدگی به این جنایت باز است. در ایران پرونده در دادسرای امور بین الملل تهران مفتوح است و کمیته تحقیق مشترک بین دستگاه‌های قضایی در ایران و عراق در سال گذشته ایجاد شد که سه دور نشست این کمیته در بغداد و تهران برگزار شده و چهارمین دور نشست کمیته در تهران در اوایل هفته بعد برگزار می‌شود و پیش بینی ما این است که بعد از دور چهارم گفت وگوهای ایران و عراق کیفرخواست نهایی صادر شود.
وی با بیان اینکه این پرونده ۹۴ متهم از آمریکا دارد و همه مستندات لازم جمع آوری شده است و متهمان اصلی ترامپ، پمپو و مکنزی هستند، افزود: همچنین نیابت‌های قضایی برای هفت کشور دیگر هم ارسال شده است؛ اینها مباشرانی از کشورهای دیگر داشتند مثلا از برخی از کشورهای منطقه و ۲ کشور اروپایی آلمان و انگلیس که متاسفانه این کشورها تاکنون پاسخی نداده‌اند.
شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق «اقدام تروریستی» است
همچنین وزارت امور خارجه روز گذشته (۱۲ دی) در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بی‌تردید اقدام جنایتکارانه‌ آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق «اقدام تروریستی» است که به نحوی سازمان‌یافته‌ توسط این کشور طراحی و عملیاتی شده است و رژیم آمریکا، بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی در قبال این جنایت «مسئولیت قطعی بین‌المللی» داشته و در همین چارچوب، کلیه عاملان، آمران، مباشران و مسببان این جنایت تروریستی دارای مسئولیت بوده و برهمین اساس وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه ها و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی «مقابله با بی کیفرمانی جنایتکاران»، مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو کردن آنها در پیشگاه عدالت را دنبال کرده است.
وزارت امور خارجه در این اطلاعیه تصریح کرد: در همین راستا، کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، توسط وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط، ابعاد حقوقی این پرونده را بررسی و پیگیری کرده و اقدامات متعددی را با هدف دنبال کردن موضوع در همه سطوح داخلی، دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور احراز مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا انجام و تا نیل به نتیجه نهایی در این مسیر با جدیت تمام پیش خواهد رفت همچنین در پیگیری اقدام تروریستی آمریکا، فعالیت کمیته مشترک قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نیز ادامه دارد.
پرونده این اقدام هولناک تروریستی که حقوقدانان بین‌الملل از آن با عنوان اقدام علیه بشریت یاد می‌کنند، همچنان باز است و با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همه ملت ایران «حاج قاسم» شدند؛ مکتب و منش ایشان جاودانه شد اما داغی که در پی شهادت سردار رشید اسلام بر جان ملت ایران نهاده شده است هیچ گاه و با هیچ اقدامی تسکین نمی‌یابد و خواسته ملت ایران از دولتمردان این است که با وجود سکوت مجامع بین‌المللی در برابر حق مسلم یک ملت تا سرانجام رساندن این پرونده از پای ننشینند.
  • نویسنده :
  • منبع :