19 دی: کانون صرافان در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با بانک مرکزی در ایجاد آرامش بازار ارز، ۸ راهکار برای برون‌رفت از شرایط ملتهب ارزی را به رییس کل جدید بانک مرکزی پیشنهاد کرده است.
کانون صرافان ایرانیان با توجه لزوم آرامش اقتصادی و همچنین آسیب‌های اجتماعی ناشی از تلاطم ارزی و تاثیر آن بر بهداشت روانی جامعه با صدور بیانیه‌ای اعلام آمادگی کرد که با تمام ظرفیت نسبت به آرامش بخشیدن به بازار ارز با نشست‌های مشترک با بانک مرکزی اقدام کند.
این کانون ضمن تبریک انتصاب «محمدرضا فرزین» به سمت رییس کل بانک مرکزی، آمادگی خود را در جهت کنترل نوسانات شدید بازار ارز در راستای سیاست‌های جدید دولت و بانک مرکزی اعلام کرد.
کانون صرافان ایرانیان، همانند سنوات گذشته بر خود وظیفه می‌داند تا در جهت برقراری آرامش بازار ارز قدم بردارد و هم‌راستا با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، علاوه بر کمک به تحقق سیاست‌ها، پیشنهادات اجرایی خود را در زمینه بهبود شرایط بازار مطرح کند.
بخش عظیمی از صرافان کشور همواره و به ویژه در ایام تحریم‌های مختلف علیه کشورمان، به عنوان سربازان جنگ اقتصادی در خط مقدم نبرد حضور داشتند و دارند و در این زمینه دارای تجارب فراوانی هستند که می‌تواند مورداستفاده عملیاتی قرار گیرد.
کانون صرافان ایرانیان آمادگی دارد تا با برگزاری نشست‌های دوجانبه با رییس کل بانک مرکزی در اسرع وقت، راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی را بررسی و اجرا کند.
بدین‌وسیله اعلام می‌کند در آخرین نشست انجام شده در مهرماه امسال این کانون با مدیران ارشد بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی پیش‌بینی شرایط امروز هشدار داده شد؛ اما متاسفانه مطابق سنوات قبل هیچ اقدامی در جهت جلوگیری یا استفاده از راهکارهای ارائه شده این کانون مورد استفاده قرار نگرفت.
کانون صرافان ایرانیان در بیانیه خود برای برون رفت از نوسانات اخیر ارزی ۸ پیشنهاد ارائه کرده است:
۱- حل فوری و عاجل مسئله افزایش سرمایه شرکت‌های تضامنی، به طریقی که هیچ یک از صرافان دارای مجوز در شرایط فعلی کشور دچار مشکل نشوند.
۲- استفاده از توان کلیه صرافان کشور و خروج انحصار از دست صرافان خاص و یا صرافی‌های بانکی در خرید و فروش ارز نیمایی (در شرایط فعلی انحصار خرید و فروش ارز نیمایی در اختیار چند صراف خاص بوده و توزیع و گردش ارز را برای صادرکنندگان و واردکنندگان با مشکلات جدی مواجه کرده است).
۳- اصلاح ساختار پلتفرم بازار نیما بر اساس روش حراج قیمتی برای شفافیت معاملات و جلوگیری از هرگونه توافقات احتمالی غیرشفاف بین خریداران و فروشندگان.
۴- ایجاد حساب مستقل ریالی توسط بانک مرکزی در سامانه نیما برای تهاتر ریالی ارز خریداری شده که متاسفانه بخش زیادی از صادرکنندگان پس از دریافت ریال به تعهدات خود در زمان اعلام شده در سامانه عمل کرده و این عمل منجر به آسیب جدی به خریداران ارز شده است.
۵- امکان ایجاد بازار آتی فروش ارز در بازار متشکل ارزی با استفاده از بخشی از ارز صادرکنندگان بزرگ و خوش‌حساب (شرکت‌های فولادی و پتروشیمی) برای کشف قیمت و سیگنال‌دهی بازار آتی به جای شبکه‌های غیر رسمی که در بازار غیررسمی فعال و سیگنال قیمتی ایجاد می‌کنند.
۶- امکان ایجاد معاملات توافقی حواله برای صادرکنندگان متوسط و کوچک که ارز خود را با قیمت‌های رقابتی به مصرف‌کنندگان ارزی متفاوت عرضه کنند.
۷- امکان اجازه فعالیت به صرافان کشور در کشورهای مختلف و جلوگیری از خود تحریمی برای تحویل اسکناس به مسافران، مصرف‌کنندگان و واردکنندگان کوچک و...
۸- امکان استفاده از پلتفرم‌های ارزی روز دنیا برای صرافان به منظور انتقال بخشی از ارز مورد نیاز مردم برای مصارف ارزی کوچک که در شرایط فعلی این تقاضای ارز در بازار غیررسمی تامین و منجر به کشف نرخ اشتباه در آن بازار و سیگنال‌دهی به بازارهای رسمی و تلاطم ارزی کشور می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :