19 دی: ویروس جدید کرونا همچنان جهان را در چنگ خود دارد و دانشمندان و پژوهشگران سخت در تلاش یافتن واکسنی برای آن هستند و طبق ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، واکسن کرونا در بهترین حالت در تابستان سال آینده عرضه خواهد شد.

بنا بر ارزیابی سمیه سوامیناتان، پژوهشگر ارشد سازمان جهانی بهداشت، عرضه انبوه واکسنی علیه ویروس جدید کرونا در سطح جهان در اواسط سال آینده میلادی (۲۰۲۱) ممکن خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ واکسن برای مقابله با ویروس جدید کرونا مورد پژوهش و آزمایش قرار دارند و به همین خاطر نیز ما خوشبین هستیم که شماری از آن‌ها مقابل این ویروس عمل کنند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باورند که آغاز مایه‌کوبی انبوه علیه کرونا در سال جاری میلادی به احتمال قوی ممکن نخواهد بود.

برای آزمایش چنین واکسن‌هایی که می‌توانند در مقادیر انبوه برای مایه‌کوبی گسترده علیه ویروس جدید کرونا در جهان به کار روند، نیاز به تحقیقات چندین ماهه است تا بتوان به اطلاعات کافی در مورد تاثیر و عوارض جانبی آن دست یافت.

تنها در این صورت است که می‌توان تولید انبوه واکسن‌ مورد نظر را در مقادیر کافی آغاز کرد و در سطح جهان در دسترس قرار داد.

به گفته سمیه سوامیناتان، نمی‌توان همه چیز را دقیقا پیش‌بینی کرد. او اما در عین حال گفت: اگر ما فرض کنیم که هر یک از واکسن‌های مورد آزمایش ۱۰ درصد شانس موفقیت دارند، می‌توانیم روی این حساب کنیم که یک تا دو واکسن و شاید حتی بیشتر از این تعداد در نهایت برای مقابله با ویروس جدید کرونا موفق عمل کنند.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واکسن گوناگون برای مقابله با ویروس جدید کرونا تحت آزمایش قرار دارند. ۲۰ واکسن از این شمار روی انسان آزمایش می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا