19 دی: پکن انجام تست کووید-۱۹ توسط دیگر کشورها از مسافران چینی را غیرقابل قبول خواند و تهدید کرد، کشوری که به این اقدام (آزمایش کرونا از چینی‌ها) دست بزند با عمل متقابل مواجه خواهد شد.
به گزارش یو اس نیوز، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین سه‌شنبه شب گفت: برخی از اقدامات کشورها با اهداف سیاسی انجام می‌شود و چین در مقابل این قبیل اقدامات، بر اساس اصل عمل متقابل، در ورود مسافران آن کشورها به چین، تست کووید-۱۹ خواهد گرفت.
وی تصریح کرد، پکن با الزامات سفری که چندین کشور در پی موج گسترده کووید-۱۹ چین اتخاذ کرده‌اند، مشکل دارد و تهدید به پاسخ متقابل می‌کند.
مائو در یک نشست خبری افزود: اعمال محدودیت‌ برخی کشورها برای ورود مسافران چین فاقد مبنای علمی و غیرقابل قبول است.
وی گفت: ما قویاً با مستمسک قرار دادن کووید-۱۹ برای اهداف سیاسی مخالفیم و در این زمینه بر اساس اصل عمل متقابل برخورد خواهیم کرد.
این اظهارات قوی‌ترین واکنشی است که از زمان آغاز محدودیت‌ها به خارج از چین دیده شده است.
چندین کشور از جمله کانادا، فرانسه، اسپانیا، ژاپن و بریتانیا الزامات آزمایشی را برای مسافران چینی وضع کرده‌اند.
آمریکا به «نبود داده‌های اپیدمیولوژیک و توالی ژنومی ویروسی کافی و شفاف گزارش‌ شده از جمهوری خلق چین» برای الزامات آزمایش منفی آن از مسافران هوایی چین اشاره کرد که این هفته اجرایی می‌شود.
سایر کشورها و گروه‌ها از جمله سازمان بهداشت جهانی نیز نگرانی‌های مشابهی را در مورد آمارها و داده‌های چین مطرح کرده‌اند.
مقامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جمعه با مقامات چین ملاقات کردند و خواستار «اشتراک‌گذاری منظم داده‌های خاص و بلادرنگ در مورد وضعیت اپیدمیولوژیک» شدند.
این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی از چین خواست تا توالی‌یابی ویروسی، مدیریت بالینی و ارزیابی تأثیر اقداماتش در جلوگیری از شیوع این ویروس را با دیگر کشورهای جهان و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به اشتراک بگذارد.
در این بیانیه آمده است: از دانشمندان چین دعوت می‌شود تا با شبکه‌های متخصص COVID-۱۹ تحت رهبری سازمان بهداشت جهانی از جمله شبکه مدیریت بالینی COVID-۱۹ همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.
الزامات آزمایش برای مسافران از چین پس از آن اتفاق افتاد که این کشور سیاست سخت‌گیرانه «کووید صفر» را کاهش داد و گفت که از ۸ ژانویه مسافران خارج از کشور پس از ورود به چین نیازی به قرنطینه ندارند.
اما چین در حال گذر از یک موج گسترده کووید-۱۹ است که گمان می‌رود به طور گسترده گزارش نشده است و این موضوع نگرانی‌هایی را برانگیخته است که سطح بالای انتقال ویروس این بیماری (در چین) می‌تواند منجر به ظهور نوع جدید و خطرناک‌تر شود.

  • نویسنده :
  • منبع :