19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار اظهارات مداخله جویانه واشنگتن گفت که مذاکرات احیای برجام چند ماهی است از دستور کار خارج شده و دولت بایدن بر مسائل داخلی و ناآرامی ها و نیز مقابله با روابط امنیتی در حال گسترش ایران و روسیه متمرکز شده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تکرار اظهارات روز گذشته خود مدعی شد: با توجه به سرکوب معترضان در ایران، دولت بایدن بر حمایت از حقوق مردم ایران متمرکز شده است.
این مقام آمریکایی با تکرار ادعاها و بدون اشاره به مواضع دولت بایدن در مذاکرات ادعا کرد: در سپتامبر گذشته توافق احیای برجام نهایی شده بود اما ایران از پذیرش آن خودداری کرد.
پرایس با حمایت از ناآرامی های ایران اذعان کرد: اکنون چند ماهی است بازگشت به برجام مورد تمرکز ما نبوده و اولویت دستور کار ما انجام هر کاری برای حمایت از حقوق جهانی مردم ایران و مقابله با روابط امنیتی رو به رشد ایران و روسیه است.
ایران همواره یکی از پیچیده ترین چالش های آمریکا بوده است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اظهارات دو سناتور جمهوریخواه که مدعی شده اند جمهوری اسلامی ایران، مهمترین چالش امنیتی برای آمریکا است، نیز مدعی شد: ایران همواره یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های آمریکا در دوره‌های مختلف بوده است. از برنامه هسته‌ای تا فعالیت های مخرب آن در سراسر منطقه و فراتر از آن.
این مقام  وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: این موارد نشان‌ می‌دهد که بدون شک ایران یکی از دشوارترین چالش‌هایی است که ما با آن روبرو هستیم.
پرایس درباره کاریکاتور توهین آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو و واکنش ایران به آن نیز مدعی شد: ما فقط از نظر آزادی بیان اظهار نظر می‌کنیم. آزادی بیان، ارزش و حقی جهانی است که از آن حمایت و در سراسر جهان آن را ترویج می کنیم، چه در فرانسه، چه در ایران، چه در دیگر کشورها.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جدا شدن جرت بلانک معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از وزارت خارجه و بازگشت به وزارت انرژی این کشور نیز گفت: جرت بلانک کارمند اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا است و پس از دو سال به سمت اصلی خودش باز می‌گردد و این یک انتقال عادی کارمندان دولتی است.
این مقام آمریکایی افزود: اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا شریک بسیار مهمی در شکل دادن به سیاست ما درباره برنامه هسته‌ای ایران است و بلانک در نقش جدید خود همچنان درگیر این موضوع خواهد بود.
تارنمای آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرد که جرت بلانک، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تیم ایران را در وزارت امور خارجه ترک می‌کند و به وزارت انرژی آمریکا بازمی گردد تا به فعالیت خود پیرامون سیاست هسته‌ای ادامه دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :