19 دی: سرپرست تیم درمان ارس پلنگ بیمار باغ وحش مشهد گفت: حمله ویروسی به سلولهای مغزی و عفونت ایجاد شده، عامل اصلی بیحالی "ارس"، تنها پلنگ باغ وحش مشهد در کنار بیماری عصبی قدیمی این گونه ارزشمند است.
دکتر جواد خوش نگاه در نشست خبری در جمع خبرنگاران واقع در باغ وحش مشهد افزود: ارس هم‌اکنون در آغاز سن پیری است و انتظارات از شرایط این حیوان ارزشمند باید منطقی باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه بیماری ارس کنترل شده است و در ببرهای بنگال و شیرهای آفریقایی طی سالهای اخیر شیوع بیماری مشابه بیماری ارس مشاهده شده است که خوشبختانه به دلیل تشخیص صحیح بیماری عصبی این پلنگ در سال ۱۳۹۷ و تجویز درست دارو و همچنین شرایط خوب نگهداری و محیط، شاهد ادامه حیات ارس هستیم.
خوش نگاه با اشاره به اینکه در حالت خوشبینانه پلنگ در طبیعت به صورت میانگین ۱۵ سال عمر می‌کند، اظهار کرد: اعتقاد داریم ارس که وارد سن ۱۱ سالگی شده میزبانی خوبی در بیماری داشته و مقاومت بدنی بالایی دارد البته نمی‌توان به صورت علمی پیش بینی کرد که این پلنگ تا چند سال عمر می‌کند.
سرپرست تیم درمان ارس بیان کرد: طی یک دوره یک تا ۶ ماهه دوباره پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک و تداوم داروهای قبلی با انجام آزمایشات روند بیماری را کنترل می کنیم.
گفتنی است ارس از حدود ۱۰ روز پیش دچار بیحالی و گوشه‌نشینی بی‌دلیل شده است که با هدف حفظ جان این گونه ارزشمند تلاشها برای نجاتش از بیماری احتمالی با توجه به سابقه تشنج از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی آغاز شده است.
در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است. این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان می‌باشد.
"ارس" توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد؛ در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.
پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداریهای اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداریهای مختلف از این حیوان در همان سال ۹۷ انجام شد. ام.آر.آی گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.
ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانواران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.
پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

  • نویسنده :
  • منبع :