۱۹ دی: در راستای تجلیل از نخبگانِ قرآنی در حوزه‌های هنری تعداد ۱۳ سینماگر فعال در عرصه قرانی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده‌اند.
سنت حسنه تجلیل از نخبگانِ قرآنی در حوزه‌های هنری در راستای رسالت و ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ابتکار مدیران فرهنگی کشور پی‌ریزی، طراحی و به اجرا درآمده و  طی سه دهه گذشته، در مراسم تجلیل از نخبگانِ سینمای قرآنی با حضور ریاست جمهوری «نشان ملی» خادم القرآن توسط رئیس جمهور اعطا گردیده است.
در مدت بیست و هفت دوره انتخاب خادمان قرآن کریم در حوزه فیلم و سینما به جای 27 نفر، سیزده نفر معرفی شدند و این، به علتِ سخت گیری در کارنامه و دقت در آثارِ قرآنیِ سینماگر و نیز سایر ملاک های فنی و تخصصی در نحوه انتخاب است.
علاوه بر چهره‌های مشهور و مطرح، کشف اساتید محجوب و نجیب، یکی از وظایف طی سال‌های جاری بوده است و در کنار کارگردانان فیلم های قرآنی، سایر تخصص های مولف و موثر نظیر «فیلمبردار، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و بازیگر» به عنوان سینماگران قرآنی انتخاب و معرفی شده اند.
سینماگرانِ پیشکسوتی که تا کنون مفتخر شده اند، تا خادم قرآن لقب گیرند، طبق لیست وزارتخانه عبارتند از: «مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید ناصر هاشم زاده، سید داوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو و جمال شورجه».
 
مجید مجیدی
استاد مجید مجیدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر مطرح ایرانی است. وی تحصیلاتش را در زمینه هنر‌های زیبا ادامه داد و فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب اسلامی در عرصه تئاتر آغاز کرد، سپس در دهه ۶۰  در حوزه اندیشه و هنر اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به تجربه‌هایی در زمینه بازیگری در سینما دست زد. او در فیلم بایکوت در نقش یک کمونیست سرخورده، در فیلم تیرباران در نقش شهید سید علی اندرزگو و در فیلم دو چشم بی‌سو در نقش یک معلم توده‌ای ایفای نقش کرد.
وی در سال‌های بعد با ساختن چند فیلم کوتاه به کارگردانی روی آورد. اولین فیلم بلند وی به نام بدوک در سال ۱۳۷۰ برنده جایزه جشنواره فیلم فجر شد. او با فیلم بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و نخستین کارگردان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. وی با چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر رکورددار است. او طی دوران فعالیت خود، جوایز بسیاری همچون جایزه هولدن برای بهترین فیلمنامه، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم تورین، جایزه دلفین طلایی جشنواره بین ‌المللی فیلم فستوریا و جایزه بزرگ هیات داوران بنیاد فیلم آمریکا را از آن خود کرده است.
وی هشت سال از عمر خود را مشغول ساخت فیلم محمد رسول‌الله (ص) بوده که این اثر، بزرگترین پروژه سینمای ایران است. او در سال ۱۳۹۸ برنده تندیس بهترین کارگردان از جشنواره جهانی فیلم قونیه شد. این جایزه به کارگردان‌هایی اعطا می شود که به ساخت آثار سینمایی بر اساس باور‌های دینی و معنوی پرداخته اند. وی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان هنر می‌باشد.
 
رضا میرکریمی
استاد رضا میرکریمی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران است.  او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو گروه سینمای فرهنگستان هنر نیز می‌باشد. وی فعالیت‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری «برای او» آغاز کرد. سپس دو سریال تلویزیونی ماجراهای آفتاب و عزیز خانم و بچه‌های مدرسه همت را برای کودکان و نوجوانان ساخت.
او اولین کار بلند سینمایی خود در سال ۱۳۷۸ را با ساخت کودک و سرباز آغاز کرد، فیلمی که برای آن بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره را کسب کرد. زیر نور ماه دومین اثر سینمایی وی در سال ۱۳۷۹ با موفقیت همراه بود، او برای کارگردانی این فیلم جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره فیلم کن، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود نمود. از دیگر افتخارات وی می توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، جام طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم شانگهای،‌ جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از جشنواره بین المللی فیلم مسکو و دهها جشنواره جهانی دیگر اشاره کرد.
او در اردیبهشت ۱۳۹۴ از طرف هیئت مدیره خانه سینما به عنوان مدیرعامل این نهاد صنفی انتخاب شد. وی پیش‌تر نیز در حد فاصل سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ مدیرعامل خانه سینما بود. او علاوه بر تولید آثاری درخشان، در همکاری ویژه ای به عنوان مشاور کارگردان در فیلم محمد رسول الله (ص) اهتمام داشت و دبیری جشنواره جهانی فجر از دیگر فعالیت های اجرایی وی می باشد.
 
عباس صالح مدرسه‌ای
استاد عباس صالح مدرسه‌ای همزمان با فیلم نامه نویسی، شروع به كارگرداني فيلم كرد و بیش از هشتاد فيلم بلند و کوتاه داستاني و مستند ساخت. او اولین فیلم 16 میلیمتری اش را سال 1367 در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید کرد. وی نامش با گونه‌ای از فیلم‌های مستند و داستانی همراه است که کمتر کسی به دنبال ساخت و تولید آنها بوده است؛ آثاری جریان ساز و توأم با «پیوستِ فرهنگی».
او مستندساز و پژوهشگر شناخته‌شده‌ای‌ است که تاکنون فیلم‌های تحسین‌شده‌ زیادی را ساخته و در طول سه دهه فعالیت خود به عنوان تهیه کننده و کارگردان، موفق شده ده‌ها فیلم بین‌المللی را در جشنواره‌ها و شبکه های داخلی و خارجی عرضه کند و گویای این است که وی زبانِ بین المللیِ تصویر را می شناسد.
وی در پژوهشی بکر، كاري نو در انداخت و براي «نخستين بار» طي سفري تحقيقاتي، مرقد پيامبران الهي در ايران را به مردم معرفي كرد. سلسله مقالات «پيامبران سرزمين ما» در سال 1372  منتشر شد و دانشوران از آن استقبال كردند و حاصل اين تحقيقات را در تلاشي دوباره به صورت فيلم مستند «پيامبران سرزمين ما» ساخت؛ اين فيلم به جشنواره‌هاي مختلف داخلي و خارجي راه يافت و مورد تقدير قرار گرفت. نسخه انگلیسی آن با عنوان " IRAN  THE LAND OF PROPHECY " در نیویورک و شهرهای مهمِ سایر کشورها به نمایش درآمد و با واکنشِ مثبت علاقمندانِ تاریخ ایران روبرو شد. این اثر به زبان های اردو، عربی، فرانسوی، اسپانیولی و... دوبله شده و علاوه بر جشنواره ها، بیش از دو دهه است که در شبکه های تلویزیونی داخل و خارج از کشور همچنان بازپخش می شود و تاریخ مصرف ندارد. تا کنون 65 فیلم نامه و داستان به قلم او منتشر شده است.

مجتبی راعی
استاد مجتبی راعی فارغ التحصیل كارگردانی سینما از دانشكده سینما تئاتر دانشگاه هنر است. وی با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین فیلمش، با نام «انسان و اسلحه» را به عنوان پایان نامه تحصیلی ارائه داد و این آغازگر فعالیت حرفه ای او بود.
وی در كنار كارگردانی و نویسندگی به تدریس كارگردانی سینما و آموزش دانشجویان در مراکز علمی و دانشگاهی نیز مشغول است. او کارگردانی فیلم های سینمایی بسیاری را برعهده داشته است.
از آثار کارگردانی او می توان به  فیلم های ترنج، عصر روز دهم، سفر به هيدالو، صنوبر، جنگجوی پيروز، انسان و اسلحه، تولد يك پروانه و... اشاره کرد.
وی همچنین نویسندگی فیلم های ترنج، عصر روز دهم، سفر به هيدالو، صنوبر، جنگجوی پيروز، غزال، تونل، انسان و اسلحه و تابستان 58 را بر عهده داشته است.
او علاوه بر ساخت فیلم و سریال در زمینه های مشاور كارگردان، بازنويسی فيلمنامه، تهيه كنندگی، تدوين، طراحی صحنه و دكور نیز فعالیت نموده است. وی تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده است.
بعلاوه در سال های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲، ۱۳۹۲و ۱۳۹۴ عضو هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران بوده است.
 

شهریار بحرانی
استاد شهریار بحرانی نویسنده، کارگردان و بازیگر است. وی فارغ‌التحصیل انیمیشن از مدرسه سینمایی لندن است و از سال 1363  به فیلم‌نامه‌نویسی، دستیاری کارگردانی، تدوینگری و مشاوره در فیلم‌های داستانی دینی پرداخته‌است. او فعالیت هنری را با پیوستن به گروه تلویزیونی سپاه ادامه داد و همواره در آثارش به مفاهیم و مضامین قرآنی پرداخته و برای گسترش فرهنگ فیلم سازیِ قرآنی در سینما و تلویزیون تلاشهای بسیاری نموده است. یکی از دغدغه های او پرداختن به مباحث آخرالزمانی در سینماست. فیلم سینمایی مُلک سلیمان نبی (ع) نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران به شمار می رود، اثری فاخر که پس از تولید و نمایش راه را برای سایر سینماگران این عرصه باز کرد.
او کارگردانی آثار ماندگاری را در کارنامه خود دارد که عبارتند از: آفتاب نیمه شب (۱۳۹۹)، ملک سلیمان (۱۳۸۷-۱۳۸۶)، مریم مقدس (۱۳۷۹)، دنیای وارونه (۱۳۷۶)، حمله به اچ۳ (۱۳۷۳)، آب را گل نکنید (۱۳۶۸)، هراس (۱۳۶۶)، گذرگاه (۱۳۶۵)، پرچمدار (۱۳۶۳).
وی همچنین نویسنده فیلم نامه های ملک سلیمان (۱۳۸۷-۱۳۸۶)، دنیای وارونه (۱۳۷۶)، حمله به اچ۳ (۱۳۷۳)، منطقه ممنوعه (۱۳۷۳)، هراس (۱۳۶۶)، گذرگاه (۱۳۶۵)، پرچمدار (۱۳۶۳) می باشد.
بازیگری در فیلم های سینمایی باشگاه سری (۱۳۷۷) و لاک پشت (۱۳۷۵) نیز از دیگر تجارب موفق اوست.
شایان ذکر است که به پاس یک عمر فعالیت جهادی وی در عرصه هنر و سینما «نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر» در سال ۱۳۹۳ به وی اهدا شد.
 
کمال تبریزی
استاد کمال تبریزی در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه پلی تکنیک قبول شد و پس از ورود به دانشگاه، در کمیته فرهنگی دانشجویان عضو شد. وی اولین فعالیت های نمایشی و سینمایی اش را از همین کمیته، آغاز نمود اما پس از انقلاب فرهنگی تغییر رشته داد.
شروع فعالیت او در سینمای آزاد تهران و ساخت فیلم کوتاه به سال ۱۳۵۸ باز می گردد. وی از دانشجویان پیرو خط امام بود که در اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به عنوان عکاس و فیلمبردار در ثبت صحنه های این تسخیر نقش بسزایی داشت.
در سال 1359 و همزمان با جنگ تحمیلی به عنوان مسئول بخش آموزش مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی منصوب گردید. این سمت او سبب شد که در دوران جنگ تحمیلی برای ساخت فیلم های مستند به مناطق جنگی اعزام شود. سپس در پروژه سینمایی «تَوَهم»به عنوان فیلم‌بردار در سال 1364 حضور یافت و فعالیت اش را در فیلم «هویت» به عنوان مشاور کارگردان استمرار بخشید. وی بعد از دو سال اقدام به ساخت اولین فیلم مستقل خود به نام «عبور» نمود.
بدون شک، فیلم جنگی و کمدی «لیلی با من است» مهم ترین دلیل مشهور شدن این کارگردان برجسته بود و سبب شد او اقدام به ساخت فیلم های معروف مهر مادری در سال 1376 و شیدا در سال 1377 نماید. وی در سال 1382 فیلم جنجالی «مارمولک» را ساخت که بعدها توسط رهبر انقلاب مورد تمجید قرار گرفت.
او طی سال ها فعالیت، جوایز مختلفی را از جشنواره ها دریافت کرده است.
 
محمد داوودی
استاد محمد داوودی فیلمبردار امضادار است، امضای او امضای دینی است. هیچ قدم غریبه و غیرقرآنی در آثارش نیست.
سوابق و فعالیت‌های وی را می‌توان چنین برشمرد: پایه گذار انجمن اسلامی دانشکده صداوسیما (در زمان طاغوت)، فیلمبردار فیلم‌های قرآنی نظیر رنگ خدا (مجید مجیدی)، تولد یک پروانه (مجتبی راعی)، طراح و تهیه‌کننده بخش مهمی از سریال مستند حدیث سرو، مدرس فیلمبرداری در دانشگاه، فیلم نامه نویس، سازنده فیلم فاخر علامه محمدتقی جعفری و از مهمترین فیلمبرداران جنگ (تصویر معروف و تاریخی هلیکوپتر ایرانی درحال شلیک به تانک‌های عراقی در یاد ملت ایران باقی مانده است).
او در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم «قصر شیرین» شد.
وی که در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شد،
در هیأت داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.
 
سید ناصر هاشمزاده
استاد سید ناصر هاشم‌زاده نظریه پرداز، فیلمنامه‌نویس و کارشناس ارشد سینما است. او را بنیانگذار فیلم‌های قرآنی می دانند زیرا آن زمان که هیچ کس از فیلم قرآنی حرف نمی‌زد، وی با همه دانش و تجربه‌اش از رابطه قرآن و سینما سخن می‌گفت. طی سال‌های گذشته هر کسی به اندازه نیازش از دیدگاه‌ها و راهکارهای او بهره برده و فیلمسازان مختلف با مشارکت و مشاوره این استاد توانستند آثار ماندگاری را خلق کنند. در واقع، وی دریچه و افق جدیدی را به روی علاقه‌مندان و مشتاقان معارف و مفاهیم قرآنی در سینما باز کرد.
او علاوه بر تحصیلات حوزه علمیه که تا درس خارج پیش رفت در سال‌های دور در دانشگاه نیز مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه را پشت سر گذاشت. آثار منتشر شده وی نظیر «انصار الحسین»، «فرمان»، «او سلمان شد»، «عیار دانش»، «نگار دانش»، «رویای یک دیدار»، «از حاجی واشنگتن تا حاج کاظم» و... کتاب‌های شناخته شده‌ای برای مخاطبانند. همچنین سردبیری مجله «نقد سینما» و «بیدار» و نیز عضویت در شورای فصلنامه «میراث جاویدان»، سخنرانی‌ها و نقدهای سینمایی- هنری در صدا و سیما و برنامه‌های مختلفی همچون «ققنوس»، برنامه سینمایی «هفت» (شبکه سه)، عضویت در شوراهای متعدد فیلم نامه بنیاد سینمایی فارابی، صدا و سیما و مراکز فرهنگی، تدریس دوره‌های تخصصی فیلم نامه‌نویسی در مراکز و مجموعه‌های فرهنگی نظیر حوزه هنری و بنیاد شهید آوینی، پژوهش و نگارش مقالات فلسفی- سینمایی، داوری جشنواره فیلم فجر، سینماحقیقت، عمار، دفاع مقدس و بسیاری از جشنواره‌های دیگر، مشاوره و مشارکت در نوشتن فیلم نامه‌های متعدد سینمایی مانند «سیب و سلما»، «بید مجنون»، «زیر نور ماه»، «باران»، «رنگ خدا» و… تنها بخش کوچکی از خدمات ارزشمند و فعالیت‌های وی محسوب می گردد.
 
منوچهر محمدی
استاد منوچهر محمدی ایده پرداز و تهیه کننده؛ فارغ التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است و فعالیت سینمایی را از سال 1358 با تولید فیلم مستند آغاز کرد. از جمله فعالیت های او می توان به تهیه و تولید سریال‌های متعدد تلویزیونی، فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی، تأسیس مؤسسه «فرادین»، مدیرعامل خانه سینما، مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت گروه های تولیدی در تلویزیون اشاره کرد.
وی علاوه‌ بر تهیه کنندگی به‌عنوان مدیر تولید، طراح ایده و مشاور نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار او در حرفه‌ مدیر تولید؛ سریال بوعلی سینا، در جایگاه طراح ایده و طرح؛ فیلم مارمولک و در مقام مشاور؛ فیلم میم مثل مادر است.
او تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده است. سال 1379 برای فیلم زیر نور ماه توانست در 19مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم را بدست آورد. همچنین سال 1380 برای فیلم ارتفاع پست توانست در 20مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم شود. وی سال 1374 برای فیلم بازمانده به کارگردانی زنده یاد سیف‌الله داد توانست در 14مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم را دریافت نماید.
 

محمد علی باشه آهنگر
استاد محمدعلی باشه‌آهنگر دانش‌آموخته رشته سینما از دانشگاه هنر است، وی پس از ساخت فیلم های کوتاه و مستند، فیلم‌های سینمایی «فرزند خاک»، «نبات داغ»، «ملکه»، «سرو زیر آب» و سریال‌های «تاصبح» و «نیمه گمشده» را در کارنامه‌اش دارد.
به عقیده اکثر کارشناسان، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی او «ملکه» است. فیلمی که در سال 1390 موفق شد با ۱۴ نامزدی در سی‌امین جشنواره فیلم فجر و ۱۱ جایزه از شانزدهمین جشن خانه سینما رکورددار بهترین فیلم سال باشد.
«سرو زیر آب» نیز به موضوع شهدای گمنام، فرهنگ شهادت و ایثار می‌پردازد. این اثر به عنوان بهترین فیلم با نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر دوباره رکورددار جوایز شد.
وی که در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شد،
عضویت در هیأت داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را نیز در کارنامه خود دارد.
 
سید داوود میرباقری
استاد سید داود میرباقری بازیگر، نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر، تلویزیون و سینما است. تحصیلات ابتدایی را در روستای خیج شاهرود گذراند و چون ادامه تحصیل در روستا مقدور نبود راهی حوزه علمیه شاهرود شد؛ در آنجا مدتی تحصیل کرد و سال ها بعد در رشته ریاضی دیپلم گرفت.
سال 1355 در رشته مهندسی معدن دانشگاه پلی تکنیک تهران قبول شد. بعد از انقلاب و در دوره انقلاب فرهنگی با تعطیلی دانشگاه ها، مدت سه سال کارآموز هنر در «تئاتر شهر» شد و از همین دوره گرایش جدی اش به هنر نمایش آغازگردید. پس از اتمام این دوره فشرده، معلم امور تربیتی در رشته هنر در منطقه 14 تهران شد. حاصل تلاش این دوره، چهار نمایش برای کودکان و نوجوانان بود که با استقبال مواجه شد و همین امر موجب شد از سال 1361 وارد تلویزیون شود و فعالیت حرفه ای خود را در گروه فیلم و سریال شبکه اول آغاز کند.
او اولین بار سینما را با نویسندگی و کارگردانی فیلم «آدم‌برفی» تجربه کرد، فیلمی که تا مدت‌ها توقیف بود و پس از رفع توقیف اکران شد. از مهمترین سریال‌های تلویزیونی وی سریال امام علی (ع) است که محصول سال های ۱۳۷۵–۱۳۷۰ می باشد. همچنین حدود هشت سال از زندگی وی صرف ساخت سریال مختارنامه شده است.
آثار او طیف وسیعی از ژانرهای متنوع از قبیل تلویزیونی، تئاتر و نمایش خانگی را در بر می گیرد. آخرین مجموعه پخش شده او در شبکه نمایش خانگی، دندون طلا است و اکنون مشغول فیلمبرداری سریال تلویزیونی سلمان فارسی می باشد.
 
امیرعباس قِلیچ لو
استاد امیرعباس قِلیچ لو سال 1371  تحصیل در رشته سینما را در «مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی» آغاز کرد.
وی که از سال های آغازینِ دهه هفتاد به فعالیت های هنری در حوزه سینما و تئاتر پرداخته، علاوه بر پژوهش و نگارش فیلم نامه، علاوه بر دهها فیلم و سریال در آثار مشهوری نظیر مردان آنجلس و یوسف پیامبر به کارگردانی زنده یاد فرج الله سلحشور، زنان صبرا و مردان شتیلا به کارگردانی قطب الدین صادقی، خداوند یحیی را در جلیل می خواند به کارگردانی سعید شاپوری، فرزند خاک به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر و مُلک سُلیمان نبی به کارگردانی شهریار بحرانی بازی کرده است.  
او فارغ التحصیل روانشناسی بالینی است و پروژه پژوهشی «روانشناسیِ بازیگری»، نگارش فیلم نامه های سینمایی «قاب خالی» و «پسیکوپات» و بازنویسیِ تعدادی فیلم نامه قرآنی در زمره آثار اوست.
وی علاوه بر مدیریت عالی برنامه ریزی در سینما و تلویزیون، کارگردانی نمایش افتتاحیه و اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مدیریت کارگاه های نمایش دانشگاه آزاد اسلامی تهران و ساخت فیلم مستند را در سوابق خود دارد.
 

جمال شورجه
استاد جمال شورجه که از نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های هنری روی آورد، به همراه یکصد نفر برای تحصیل در رشته سینما به «مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی» معرفی شده و الفبای سینما را آموخت. با شروع جنگ تحمیلی به ‌عنوان فیلمبردار به جبهه‌های جنگ اعزام و سپس در حوزه هنری به ساختن فیلم‌های کوتاه مستند پرداخت و در سال 1367 با ساخت فیلم «روزنه» اولین تجربه کارگردانی خود را پس از سال ها دستیاری کسب کرد.
وی فیلم‌هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک» و «شب دهم» را در کارنامه هنری خود دارد.  
او با تولید آثار بسیاری در ژانر دفاع مقدس و حضور مداوم در جشنواره فیلم فجر مورد تکریم قرار گرفته و برای فیلم «سی‌وسه روز» که روایت بانویی مبارز در جنگ سی‌وسه روزه لبنان را به تصویر می‌کشد، به عنوان برنده جایزه حقوق بشر معرفی شد.  
وی به علت علاقه شدید به زنده یاد فرج الله سلحشور برای هدایت امور فنی صحنه، در آثار قرآنی «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» مشاور و دستیار اول کارگردان بود. بر مبنای همین تجربیات، زنده یاد سلحشور وصیت نمود تا آخرین اثرش فیلم نامه «موسی کلیم الله» توسط شورجه کارگردانی شود. آخرین اثر او، کارگردانی فیلم سینمایی «احمد بای» مبارز انقلابی کشور الجزایر با حضور بازیگرانی غیر ایرانی است.

  • نویسنده :
  • منبع :