19 دی: رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در شرایطی که در فصل های قبل لیگ برتر تیم های صنعتی و معدنی در هزینه کرد پیشتاز بودند اما امسال استقلال پرهزینه ترین تیم لیگ است.
حسین قربانزاده جمعه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: مهم‌ بود که کنترل دو باشگاه را واگذار کنیم و سهم دولت را به حداقل برسانیم‌. بعد از آن ۱۰ درصدی که در فرابورس عرضه شد، مابقی سهام تا پایان سال و سال آتی عرضه و سهم دولت به حداقل برسد.
وی ادامه داد: در جلسه هیات عالی واگذاری مصوب شد که ۵۱ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس به صورت سه ۱۷ درصد همزمان عرضه شود که به صورت یکجا و این اختیار به سازمان خصوصی‌سازی داده شد که در ۱۰ روز آینده بررسی کارشناسی انجام می‌شود به جمع بندی برسیم که کدام یک از این دو حالت را استفاده کنیم. این عرضه در اواسط بهمن‌ماه خواهد بود. این غیر از آن ۱۰ درصد ابتدایی بود.
رییس سازمان خصوصی سازی گفت: معمولا در واگذاری حصه نقدی ۳۰ درصد است اما استثنائا برای اینکه رقابت جذابیت داشته باشد حصه نقدی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. مزیت دیگر این است که از ابتدای امسال که حصه نقدی پرداخت می‌شود، بعد از دو سال اقساط را پرداخت می‌کند. انتهای ۱۴۰۳ تا ۶ سال آتی اقساط آغاز می‌شود.
وی افزود: ارقام را حدودی می‌گویم. برای مثال بلوک ۱۷ درصدی استقلال چیزی حدود ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد شد. بلوک ۱۷ درصدی پرسپولیس هم حدود ۶۵۰ میلیارد تومان. این اختلاف هم به خاطر ارزش گذاری اولیه بود. مثلا برای استقلال ۲۰ درصدش حدود ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود که انتهای امسال خریدار پرداخت می‌کند و دیگر تا دو سال آینده چیزی پرداخت نمی‌کند و از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ تقریبا سال ۸۵ میلیارد تومان قسط برای این بلوک ۱۷ درصدی پرداخت می‌کند.
قربانزاده اضافه کرد: برای بلوک ۵۱ درصدی برای باشگاه استقلال ۲۳۰۰ میلیارد خواهد بود. ۲۰ درصد آن حدود ۴۵۰ الی ۴۶۰ میلیارد تومان. که این مبلغ را پایان امسال خریدار پرداخت می‌کند و از ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ خریدار سالانه مبلغی حدود ۳۶۰ میلیارد پرداخت خواهد کرد. فردی که می‌آید کنترل باشگاه را در اختیار بگیرد تنها در وهله اول ۴۵۰ میلیارد پرداخت می‌کند.
وی اضافه کرد: در مورد پرسپولیس هم بلوک ۱۷ درصدی که ۶۵۰ میلیارد ارزش دارد، ۲۰ درصدش حدود ۱۳۰ میلیارد تومان خواهد بود که این مبلغ را انتهای امسال پرداخت می‌کند و از ابتدای ۱۴۰۳ سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود. ارزش بلوک ۵۱ درصدی هم ۲۷۰۰ میلیارد خواهد بود که ۲۰ درصد آن ۵۵۰ میلیارد تومان انتهای امسال از خریدار گرفته می شود و از دو سال آینده اقساط آن سالانه حدود ۴۳۰ الی ۴۴۰ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۹ خواهد بود.
رییس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: اساسا تقاضا و دیدن فوتبال است که ارزش دارد. فوتبال بر خلاف دیگر حوزه‌ها معدنش در خودش نهفته است. این اتفاقی که در لیگ رخ می‌دهد، باشگاه‌های ما یا با خیریه اداره می‌شوند و یا با قرض به اشکال مختلف و شبه نزول و قرض‌های عجیب و غریب که بعدها به پرونده‌های قضایی تبدیل می‌شود. یا از طریق نفت و گاز و مس و ... . این یعنی از جایی این پول تهیه می‌شود و در جای دیگر خرج می‌شود.
وی ادامه داد: همین باشگاه‌های آلمینیوم، مس، فولاد، سپاهان، گل‌گهر، ایرانخودرو، سایپا و دیگر شرکت‌هایی که تیم دارند، اینها بورسی هستند و در سهام شناور آنها صدها هزار نفر سهم دارند. آیا این صدها هزار نفر راضی هستند که تیمی تشکیل شود و شرکت برای آن هزینه کند؟ یا باید خودش پول دربیاورد؟
وی تاکید کرد: راه دور نرویم. در سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر سهام‌دار شرکت‌های مس، فولاد، فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های سهام عدالتی هستند که الان تیم دارند. کجا چنین توافقی صورت گرفته که این باشگاه‌ها چند صد میلیارد هزینه کنند که یک پنجمش از تبلیغات دربیاید.
قربانزاده اضافه کرد: برای مثال باشگاه سپاهان نود تیم دارد اما ۹۰ درصد آن برای تیم فوتبالش هزینه می‌شود. این تیم ۳۲۵ میلیارد تیم را بسته است که تنها ۵۰ میلیارد هزینه تبلیغات درمی‌آید. دو مس داریم که یکی از آنها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بسته شده و دیگری حدود ۲۰ میلیارد کمتر. آلومینیوم اراک هم ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام شد. البته برخی از این هزینه‌ها در سایت کودال اعلام شد. همه هواداران می‌توانند رقم‌ها را در سایت ببینند. سایر باشگاه‌های صنعتی را حضور ذهن ندارم. اعداد آن تیم‌ها پایین‌تر است. برخی ادعا می‌کنند که آن اصلاحیه می‌خورد اما دوستان می‌گویند اصلاحیه‌ای در کار نیست.
وی با اشاره به شرایط باشگاه استقلال گفت: مصوبات به امضای مدیرعامل وقت باشگاه رسیده بود و آنچه خود او (مصطفی آجورلو) امضا کرده رعایت نشده است. استقلال این ۲۵ درصد را توسعه داده است. باشگاه آمده دوجا هزینه کرده و برای خودش استدلال کرده که من هزینه دارم. برای تیم بستن و پرداخت بدهی . برای من که مسوول کمیته مصارف هستم این حرف‌ها قابل پذیرش نیست.
رییس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: استقلال ۳۵۰ میلیارد هزینه کرده است. ۱۰۰ میلیارد هم روی آن وام گرفته که شده ۴۵۹ میلیارد تومان. روزی هم که آجورلو رفت ۱۲۳ میلیارد در حساب استقلال بوده است. این در حالی است که از آن ۳۵۰ میلیارد تنها ۲۵درصد باید کسر می‌شد و سایر آن باید در حساب باقی ‌می‌ماند. استقلال حدود ۲۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان اضافه خرج کرده است. برای مثال ۳۰ میلیارد به تامین اجتماعی پرداخت شده و ۱۰ میلیارد مالیات داده است. من بزرگترین منتقد عدم رعایت کمیته مصارف هستم.
وی تاکید کرد: ما با باشگاه استقلال طرف هستیم. حالا قبلا آجورلو بوده و الان فتح‌الله‌زاده. مدیریت با وزارت ورزش است. یک پولی در فرابورس تهیه شده و به حساب باشگاه آمده. کمیته مصارف چارچوب را مشخص می‌کند ما الان ضمانت اجرا پیگیری می‌کنیم. این هزینه‌ها (۲۳۰ الی ۲۴۰ میلیارد) خارج از چارچوب بوده است.
قربانزاده گفت: استقلال با این هزینه لیدر بالاترین رقم کادرفنی و بازیکنان در فصل جاری شده است. در فصل‌های گذشته همیشه تیم‌های صنعتی و معدنی پیشتاز بودند اما استقلال این بار پیشتاز شد و اشتباه کرد. شما نمی‌توانید شرایط اوضاعتان خوب نباشد و بوقلمون بخورید.کسی که هشتش گرو نهش است بوقلمون نمیخورد. این اتفاق در مورد استقلال رخ داده. البته پرسپولیس هم مستعد این اتفاق بود. پرسپولیس با این موانع و سنگلاخی که دارد تلاش می‌کند شرایط فعلی را مدیریت کند.
وی ادامه داد: متاسفانه از اعضای هیات مدیره استقلال و پرسپولیس هیچ چیز خاصی ندیدیم. شما عضو هیات مدیره هستید. فقط به خاطر اسم و رسم و عکس و اینها که نیستید. عضو هیات مدیره باید نظارت کند و باری از دوش باشگاه بردارد نه اینکه خودش هر روز برگه بیاورد که پول فلان بدهکار را پرداخت کنید. اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، اعضای هیات مدیره اگر منفعل باشند، حتما سه عضوشان تغییر می کنند. من این را به حمید سجادی و خاندوزی هم گفتم که سه عضو مالی بیایند شرایط را رصد کنند که مدیرعامل راه گذشته را نرود. الان مردم می‌توانند نظارت کنند عضو هیات مدیره هم همین وظیفه را دارد اما شدیدتر.

  • نویسنده :
  • منبع :