19 دی: «لوئیس کرسنسیو ساندووال» وزیر دفاع مکزیک گفت که در جریان علمیات دستگیری پسر «ال چاپو» رئیس یک کارتل بزرگ مواد مخدر در این کشور ۲۹ کشته شدند.
به گزارش رویترز، ساندووال جمعه شب تایید کرد که این عملیات در ایالت شمالی «سینالوآ» انجام شد و در نتیجه آن ۱۰ سرباز ارتش و ۱۹ عضو باند خلافکار قاچاق مواد مخدر کشته شدند.
به گفته وی، این عملیات در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه به وقت محلی آغاز شد که در نهایت به دستگیری «اوویدیو گوزمان» ۳۲ ساله رئیس «کارتل سینالوآ» منجر شد.
اوویدیو پسر «خواکین ال چاپو گوزمان» است. ال چاپو در سال ۲۰۱۷ به آمریکا مسترد و در آنجا به زندان محکوم شد. پس از زندانی شدن ال چاپو، پسرش اوویدیو رهبری کارتل سینالوآ را بر عهده گرفت.
در پی درگیری چندساعته ارتش و اعضای مسلح کارتل سینالوآ، اوویدیو در خانه‌ای که حضور داشت، دستگیر شد و از همانجا با بالگرد به مکزیکو سیتی فرستاده شد.
به گفته ساندووال، در این عملیات، اعضای کارتل سینالوآ به آتش زدن خودروها، مسدود کردن خیابان‌ها و درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی در حاشیه شهر «کولیاکان» مرکز ایالت سینالوآ پرداختند.
در این درگیری، ۲۹ نفر نیز دستگیر شدند اما گزارشی در مورد مرگ و میر غیرنظامیان دریافت نشده است.
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک گفت که کشور فعلا برنامه‌ای برای استرداد فوری اوویدیو به آمریکا ندارد.
در حال حاضر، در سینالوآ تدابیر شدید امنیتی برقرار است و حدود یک هزار پرسنل نظامی دیگر برای کمک به استقرار امنیت و آرامش به این ایالت اعزام شدند.
دولت اوبرادور در سال ۲۰۱۹ در جریان یک عملیات دیگر توانست اوویدیو را دستگیر کند اما به دلیل شدت گرفتن درگیری مسلحانه با اعضای کارتل سینالوآ، نیروهای امنیتی مجبور شدند وی را رها کنند. این عملیات ناکام ضربه شدیدی به اعتبار دولت وارد کرد.
اوویدیو سالهاست که از سوی آمریکا تحت تعقیب قرار دارد. وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ پنج میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که به دستگیری وی منجر شود، تعیین کرد.
وی به «موش» معروف است و به قاچاق کوکائین، متامفتامین و ماری جوانا به آمریکا متهم شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :