19 دی: رئیس سازمان سنجش گفت: فقط خواهان قطع سه ساعته اینترنت تلفن‌های همراه در مناطق برگزاری آزمون سراسری هستیم. سازمان سنجش فهرست مناطق را اعلام کرده است. تصمیم‌گیری در مورد قطع اینترنت برعهده شورای امنیت کشور است و نتیجه هرچه باشد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را اجرا می کند.
عبدالرسول پورعباس امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با اشاره به موضوع قطع اینترنت کشور هنگام برگزاری آزمون اظهار داشت: دستورالعمل شورای امنیت کشور بر اساس مصوبه جلسه ۷۶۵ مبنی بر قطع سراسری یا نقطه ای اینترنت کشور است. درخواست سازمان سنجش باید به شورای امنیت کشور برود و در صورت توافق نحوه اجرای آن به عهده وزارت ارتباطات است.
وی تاکید کرد: محدود کردن اینترنت بستگی به تصمیم وزارت ارتباطات دارد. نظر سازمان سنجش این است که عکس یا فایلی از داخل جلسه آزمون به خارج ارسال و دریافت نشود.
پورعباس یادآور شد: شبکه اینترنت مهم، حساس و تاثیرگذار در بسیاری از حوزه ها است ولی جمعیت چند ده میلیونی، متقاضی حفظ امنیت آزمون با شدت بالایی است. منظور ما قطع اینترنت ثابت نیست، منظور قطع اینترنت تلفن همراه است. شاید هم اگر کنترل ارسال و دریافت در شبکه های اجتماعی محدود شود، مفید و کافی باشد.
سنجش خواهان قطع اینترنت تلفن‌های همراه و فقط در ۳ ساعت برگزاری آزمون است 
پورعباس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد قطعی اینترنت در روزهای برگزاری آزمون توضیح داد: نظر ما قطع اینترنت تلفن همراه در سه ساعت برگزاری آزمون است.
وی ادامه داد: طبق بحثی که هفته گذشته در هیات دولت انجام شد، شورای امنیت کشور (شاک) همین هفته برای این موضوع جلسه تشکیل داده و تصمیم می گیرد. در صورت تصمیم گیری اجرا با وزارت ارتباطات است.
رئیس سازمات سنجش گفت: ما توضیح دادیم از طریق پیام رسان های داخل و خارج ارسال و دریافت عکس و فایل پی دی اف محدود شود ولی نحوه اجرا بر عهده وزارت ارتباطات است.
کنکور برنامه‌ای ملی است/همه دستگاه‌ها در قبال آن وظیفه دارند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اهمیت این آزمون به دلیل تاثیرگذاری بر آینده شغلی و درسی افراد اظهار داشت: بیش از هشت میلیون نفر با احتساب خانواده های داوطلبان در هر آزمون سراسری درگیر می شوند. به همین میزان وظیفه سازمان سنجش بسیار سنگین است.
وی تصریح کرد: فعالیت های زیادی برای صیانت از آزمون سراسری ۱۴۰۲ انجام شده است. روسای دانشگاه های معین هر استان نماینده تام الاختیار وزیر و رئیس ستاد برگزاری آزمون در استان هستند تا آزمون به شکل مدیریت واحد در استان برگزار شود. نشست هایی با روسای دانشگاه های معین داشتیم و هماهنگی هایی انجام شده است.
پور عباس ادامه داد: مصوبه شورای امنیت کشور گام بعدی بود که در جلسه ۷۶۵ شورای امنیت کشور تصویب شد. بر اساس آن همه دستگاه های کشور از وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، سازمان های صداوسیما، اورژانس، هلال احمر حراست کل، هواپیمایی و راه آهن وظایفی دارند؛ چراکه آزمون سراسری برنامه ای ملی تلقی می شود مانند انتخابات ولی تفاوت آن با انتخابات در اوراق است. در آزمون سراسری اوراق شخصی سازی و برای یک فرد مشخص تدارک دیده شده است.
وی گام دیگر را برای بهبود برگزاری آزمون ارتقابخشی مراکز برگزاری آزمون و حفاظت از آزمون دانست و گفت: ۲۴۰۰ مرکز امسال به عنوان حوزه فرعی عمل می کنند. مخازن بازنگری شده و درجه امنیتی آنها ارتقا یافته است.
پورعباس ادامه داد: قدم بعدی تنوع بخشی است. تنوع بخشی در مورد دفترچه سوالات و پاسخنامه داریم که هم برای آسایش داوطلبان و امنیت آزمون موثر خواهد بود.
وی گفت: سال گذشته با کمک شرکت های دانش بنیان مسیر تقلب را تا ۹۵ درصد متوقف کردیم‌ و در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تا ۱۰۰ درصد جلوی تقلب گرفته شد و حتی یک مورد از افراد متقلب نتوانستند به دانشگاه بروند، همچنین تا چند سال حق شرکت در آزمون را ندارند. فرآیندهایی را تدوین کردیم که جلوی این روند را بگیریم.
رئیس سازمات سنجش گفت: شبکه های تقلبی هستند که می خواهند داوطلبان را فریب بدهند، سازمان سنجش در این مسیر محکم و خدشه ناپذیر گام برمی دارد و امانت دار پاسخ های داوطلبان است. توصیه می کنیم داوطلبان از این شبکه ها دوری کنند که در صورت هر نوع تقلب تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون محروم می شوند.
پورعباس تاکید کرد: شبکه های تقلب را رصد کرده و اشراف اطلاعاتی از آنها داریم و حتی از کسانی‌که با آنها ارتباط اولیه گرفته اند، مطلع هستیم. سال گذشته ۸۵۷ نفر را سر جلسه آزمون با تجهیزات تقلب گرفتیم و تقلب حدود هزار نفر را با استفاده از روش ها و نرم افزارهای سازمان سنجش شناسایی کردیم که این افراد بسته به جرم از شرکت مجدد در آزمون محروم می شوند.
وی توضیح داد: افرادی که از آنها تجهیزات تقلب در سرجلسه آزمون کشف شده است، بین سه تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون سراسری محروم شدند و آنهایی که با نرم‌افزارهای سنجش تقلبشان شناسایی شده است، از شرکت در آزمون در همان سال محروم شدند. 
توزیع کارت آزمون از ۲۵ دی ماه 
پورعباس در مورد زمان توزیع کارت نیز اظهار داشت: توزیع کارت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از سه شنبه ۲۵ دی ماه آغاز می شود. دو مورد محل و زمان برگزاری در توزیع کارت آزمون داوطلب مشخص می شود و داوطلبان باید این دو مورد را بررسی کنند تا بر اساس اطلاعات اولیه آنها درست باشد.
وی در مورد سوابق تحصیلی و تقلب در آزمون امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند، گفت: برای جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی به آموزش و پرورش کمک کرده و در این مسیر تعدادی از تجهیزات سیگنال یاب را کشف کردیم‌.
رییس سازمان سنجش افزود: تقلب در آزمون های کاغذی اتفاق می افتد و هر چه دشوارتر شود، طرف مقابل هم تقلب های پیچیده تری طراحی می کند؛ بنابراین باید به سمت آزمون های هوشمند و غیرکاغذی برویم تا جلوی تقلب گرفته شود.
وی ادامه داد: زیرساخت های لازم را به همین منظور در بُعد نرم افزاری طراحی کردیم و به زودی آزمون الکترونیک را آزمایشی در کشور برگزار می کنیم. اکنون باید گستره کشوری و مراکز مختلف آزمون را بررسی کنیم تا بدانیم چه میزان امکان برگزاری آزمون سراسری از نظر تجهیزات و سخت افزار به شکل الکترونیک ممکن است.
پورعباس در مورد داوطلبانی که در آزمون سال گذشته نتیجه آزمون آنها مشکوک بود، گفت: از این افراد سه بار آزمون مجدد گرفتیم که در کل ۶۵ نفر در این آزمون ها تبرئه شدند یعنی توانستند ۳۰ درصد از نمره قبلی خود را احراز کنند. آزمون مجدد هم گرفته نخواهد شد.

جزئیات دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های کنکور ۱۴۰۲ 
همچنین حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش درباره تعداد حوزه‌های سراسری توضیح داد: آزمون دی ماه در ۴۱۷ شهرستان برگزار می شود، تعداد حوزه های امتحانی شهرستانی ۵۸۵ حوزه است. همچنین تعداد حوزه های فرعی ۲ هزار و ۴۱ حوزه است. 
وی در مورد تعداد دفترچه ها و پاسخنامه های آزمون در گروه ریاضی و فنی اظهار داشت: در این گروه دو دفترچه داریم؛ در دفترچه اول ۴۰ سوال ریاضیات و زمان پاسخگویی ۷۰ دقیقه است و در دفترچه دوم که دفترچه فیزیک و شیمی است، تعداد سوالات ۶۵ و زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه است. 
مروتی تصریح کرد: در گروه علوم تجربی چهار دفترچه و چهار پاسخ نامه برای داوطلبان درنظرگرفته شده که ۴۵ سوال زیست شناسی با زمان پاسخگویی ۴۵ دقیقه و تعداد سوالات فیزیک و شیمی ۶۵ سوال با مدت زمان ۷۵ دقیقه است. دفترچه ریاضی و زمین شناسی به ترتیب دارای ۳۰ و ۴۵ سوال با ۶۰ دقیقه زمان جوابدهی است و تعداد سوالات برای داوطلبانی که بهیاری را انتخاب کرده اند، ۳۰ سوال با زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه است. 
معاون امور سازمان های سنجش ادامه داد: در گروه آزمایشی علوم انسانی تغییری ایجاد کرده ایم، دفترچه شماره یک شامل ریاضی و ادبیات فارسی و علوم اجتماعی و روان شناسی با تعداد سوالات ۸۰ و زمان پاسخگویی ۸۵ دقیقه است و دفترچه شماره دو که شامل تاریخ، جغرافیا، فلسفه و اقتصاد با ۸۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی است. 
مروتی ادامه داد: گروه آزمایشی هنر ۳ درس و یک دفترچه دارد که شامل درک عمومی هنر و درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری است و ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد. 
وی افزود: گروه زبان تخصصی ۷۰ سوال در اختیار دارد که مدت پاسخگویی به این سوالات ۱۰۵ دقیقه درنظرگرفته شده است‌.
اعلام نتایج اوایل اسفند و انتخاب رشته مرداد/۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند
احسان جمالی معاون فنی سازمان سنجش نیز در این نشست گفت: آزمون سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می شود، ۹۷۷ هزار و ۴۶۰ داوطلب یعنی ۶۰ درصد خانم‌ها و ۴۶۰ هزار داوطلب یعنی ۴۰ درصد آقایان هستند. بیشترین تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در گروه علوم تجربی هستند که ۴۶ درصد کل داوطلبان را تشکیل می دهند و متقاضیان علوم انسانی و علوم ریاضی به ترتیب بیشترین داوطلب را دارند.
معاون فنی سازمان سنجش گفت: ۵۱ درصد داوطلبان سال جاری و ۴۹ درصد داوطلبان سال های قبل هستند و تهران بیشترین داوطلب و سمنان کمترین داوطلب را دارد. اوایل اسفند نمره خام و نتایج اولیه اعلام می شود.
جمالی ادامه داد: داوطلبان بر اساس کارنامه نهایی در مرداد می توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
جمالی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی نیز اظهار داشت: ملاک عمل در تاثیر سوابق تحصیلی نمرات خرداد ماه است. داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند، می توانند در آزمون خرداد ماه که از طرف آموزش و پرورش برگزار می شود، شرکت می کنند. اگر داوطلبی سابقه تحصیلی نداشته باشد، نمره سوابق تحصیلی که ۴۰ درصد اعلام شده است، برای او در کنکور ۱۴۰۲ صفر در نظر گرفته می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :