جناب آقای سعید جلیلی که 8 سال مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران بود. اخیراً در اظهاراتی به جای آن که به خاطر سوء تدبیرش که منجر به تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران شد، دستکم عذرخواهی کند، با تحریف واقعیت‌ها گفته است: ما اصلاً ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم... احتمالاً فردا هم یکی دیگر از این خیال راحت‌ها پیدا شود بگوید ما اصلاً تحریم نبودیم... تحریم نمندی؟!
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۱۴ مورخه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «ما اصلاً تحریم نبودیم!! » به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

سال‌هاست که مردم ایران با گوشت و پوست و خون و استخوان خود دارند آثار تحریم‌هایی را که «کاغذ پاره» خوانده شدند، احساس می‌کنند و رنج می‌برند و خدا می‌داند چند نفر بر اثر این تحریم‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. جناب آقای سعید جلیلی که 8 سال مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران بود. اخیراً در اظهاراتی به جای آن که به خاطر سوء تدبیرش که منجر به تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران شد، دستکم عذرخواهی کند، با تحریف واقعیت‌ها گفته است: ما اصلاً ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم... احتمالاً فردا هم یکی دیگر از این خیال راحت‌ها پیدا شود بگوید ما اصلاً تحریم نبودیم... تحریم نمندی؟!
در واکنش به اظهارات سعید جلیلی که گفته است «ما اصلاً ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم» عباس عبدی در توئیتی نوشت: به نظرم قصد دروغ گفتن ندارند، درک آنان از واقعیت به همین اندازه است.
رضا نصری، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل نیز در واکنش به اظهارات سعید جلیلی در توئیتی نوشت: در مقدمه همه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ با جوهر سیاه روی کاغذ سفید نوشته «تحت فصل هفتم» اقدام می‌شود.: ماده ۴۱ هم ماده‌ای از همین فصل است! شگفت‌انگیز است موضوعی به این بداهت، به این وضوح و به این آشکاری سال‌هاست در ایران محل انکار و مناقشه است
عصر ایران احتمال داد که جلیلی دچار فراموشی شده است و نوشت: در این صورت حرجی بر ایشان نیست و تنها می‌توانیم به ایشان توصیه کنیم حالا که حافظه‌شان یاری نمی‌کند که حتی مسائلی که سال‌ها درگیرش بوده‌اند را به یاد بیاورد بهتر است از سیاست دست بردارد و باقی عمر را -که انشاءالله دراز باشد- با خانواده و فرزندان و نوه‌ها بگذراند و هم خود خوش باشد و هم مردم را آسوده بگذارد؛ این پیشنهاد بسیار خیرخواهانه است.


  • نویسنده :
  • منبع :