19 دی: سخنان لاریجانی در حالی بیان می‌شود که پس از اتفاقات چندی پیش در شهر زاهدان وکشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نمازگزاران این شهر، رهبر انقلاب با اعزام هیئتی از مردم این شهر وخانواده‌های آسیب‌دیده دلجویی کردند.

همدلی نوشت: سخنان لاریجانی در حالی بیان می‌شود که پس از اتفاقات چندی پیش در شهر زاهدان وکشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نمازگزاران این شهر، رهبر انقلاب با اعزام هیئتی از مردم این شهر وخانواده‌های آسیب‌دیده دلجویی کردند.

محمدجواد لاریجانی اگرچه همواره در حاشیه سیاست ایران حرکت کرده و علی‌رغم سابقه بیشتر، مانند دو برادر دیگرش علی و صادق لاریجانی، هیچگاه نتوانست در مرکز قدرت سیاسی حضور داشته باشد، اما در موارد متعددی توانسته است با اظهارنظرهایی توجه جامعه رسانه‌ای کشور را به خود جلب کند. توجهی که البته از جنس تعجب و اعتراض بود.
شاید مهم‌ترین اظهارنظر او در نیمه دهه ۷۰ شمسی و هنگام برپایی مقدمات انتخاب رئیس دولت هفتم بود. روزگاری که سیدمحمد خاتمی از سوی جناح چپ و ناطق نوری از طرف جناح راست نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند. ناطق نوری رئیس محمدجواد لاریجانی در مجلس پنجم بود و او خودش را آماده می‌کرد تا در صورت ریاست جمهوری ناطق نوری، سکان وزارت خارجه را در دست بگیرد و منویات ذهنی‌اش درباره دیپلماسی کشور را به منصه ظهور برساند. از همین رو او با استفاده از تئوری همیشگی‌اش مبنی بر مذاکره با شیطان حتی در قعر جهنم در دیداری پنهانی با «نیک براون» از مدیران کل وزارت امور خارجه‌ی انگلیس در لندن سخنانی بر زبان آورد که جنجال سیاسی بزرگی را به وجود آورد. لاریجانی به عنوان مغز متفکر جناح راست، در این دیدار تلاش کرد تا نگاه منفی غرب به جناح راست ایران را اصلاح کند. او به براون گفته بود که پیروزی جناح راست در انتخابات می‌تواند «منافع انگلیس و غرب» را تامین کند. از سوی دیگر، کوشیده بود تا چهره‌ای افراطی از جناح چپ و سیدمحمد خاتمی ارائه کند. او حتی جناح چپ را پی‌گیری‌کننده‌ی اصلی اجرای فتوای قتل سلمان رشدی معرفی کرده بود. افشای مفاد این مذاکره سبب ابراز انتقاداتی به این پیشکسوت خاندان سیاسی لاریجانی شد، به گونه‌ای که مقدمات حذف او از سطوح عالی سیاست ایران را فراهم کرد. او از مجمع تشخیص مصلحت نظام کنار گذاشته شد و تا چندی نیز راهی به رسانه‌های رسمی کشور نداشت.
او در زمان احمدی نژاد نیز از سوی رسانه‌های دولتی متهم به زمین‌خواری در اطراف تهران شد، که البته لاریجانی ادعا کرد که در این زمینه تبرئه شده و بیشتر جوسازی مخالفان سیاسی اوست. این چهره جنجالی چندسال پیش نیز سخنانی برزبان آورد که ادعا می‌کرد ایران مقدمات سفر اعضای القاعده به دیگر کشورها را فراهم می‌کرد.
او روز گذشته نیز سخنانی را برزبان آورد که در این روزها که کشور پس از سه ماه پر التهاب در یک آرامش نسبی را تجربه می‌کند؛ می‌تواند بر آتش خفته اعتراضات بنزین بپاشد. اگرچه در بسیاری از شهرها اعتراضات به وسعت پیشین وجود ندارد، اما در برخی مناطق مانند کردستان و سیستان و بلوچستان هنوز مواردی از تجمع مردم گزارش می‌شود، در این میان شهر زاهدان به جهت شدت برخی برخوردهای طرفین ماجرا هنوز اعتراضاتی شنیده می‌شود.
جواد لاریجانی روز گذشته درباره این اعتراضات سخنانی برزبان آورد که بدون تردید نمی‌تواند با مواضع کسانی که در صدد ایجاد آرامش در کشور هستند، همسو باشد. این چهره جنجالی در گفتگویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مسجد مکی امروز مصداق مسجد ضرار است، گفت: «عبدالحمید پروژه دشمنان ایران را پیش می‌برد.»
جواد لاریجانی با اشاره به اظهارات و مواضع اخیر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان گفت: «در دوره اصلاحات به عبدالحمید میدان دادند و در مواردی که او امروز فکر می‌کند که توانمندی دارد فراموش کرده که این توانمندی‌ها مرتبط با کجا بوده است.» سخنان او درحالی است که این امام جمعه اهل سنت در اخرین انتخابات با نامزد جناح اصولگرا سید ابراهیم رئیسی پیمان بست و برایش تبلیغ کرد.
لاریجانی با بیان اینکه در مورد تحریکاتی که امروز آقای عبدالحمید انجام می‌دهد دولت‌های آقایان روحانی و خاتمی مسئولیت مهمی دارند، گفت: «جبهه انقلاب بر اساس حق‌مداری و تحمل دیگران است. ما در مکتب اسلام دو مکتب بسیار مهم داریم یکی مکتب اهل تسنن و یکی مکتب تشیع. جمهوری اسلامی بر اساس اسلام منبعث از مکتب اهل بیت تشکیل شده، مکتب اهل بیت هم فقط برای ایران نیست.» لاریجانی یادآور شد: «اساس کار ما بر این نیست که به مسائل فرقه‌ای دامن بزنیم، اما ایشان (عبدالحمید) به طور کلی فاقد حیثیت علمی است و مدام به تمامِ تحریکات اجانب و فرقه‌های مختلف دامن می‌زند.»
این چهره سیاسی تصریح کرد: «به نظر من این نیاز امروز وجود دارد که جبهه انقلاب با عبدالحمید تعارف را کنار بگذارد؛ او نمی‌تواند در داخل ایران باشد و بگوید که من ایرانی هستم، ولی در کشور سیاست دشمنان ایران را پیش ببرد.»
در حالی که بخش‌هایی از مردم سیستان نسبت به برخی محرومیت‌ها اعتراض دارند، لاریجانی گفت: «خدمتی که جمهوری اسلامی در منطقه سیستان و بلوچستان کرد در تاریخ این خطه بی‌نظیر است به عنوان مثال این خدمت در حوزه زنان هم قابل توجه است، در آن منطقه که قبل از انقلاب حتی برای زنان‌شان شناسنامه نمی‌گرفتند و آن‌ها را فرزند حساب نمی‌کردند، جمهوری اسلامی خانم‌ها در این استان را به مدرسه فرستاد و برای آن‌ها دانشگاه درست کرد.در استان سیستان و بلوچستان بهترین دانشگاه‌های کشور تاسیس شد، بیمارستان در این استان ساخته شد و بسیاری امکانات برای مردم سیستان و بلوچستان فراهم آورده شد.»
وی در اظهاراتی تحریک‌آمیزگفت: «دشمن زنان در منطقه سیستان و بلوچستان همین آقای مولوی عبدالحمید و اطرافیان‌شان هستند این‌ها برای زنان ارزش قائل نیستند. خدمات عظیمی که جمهوری اسلامی ایران برای سیستان و بلوچستان داشته باید توسط جبهه انقلاب بازتاب داده شود و البته باید با فتنه قاطعانه برخورد کرد.»
لاریجانی با لحنی تندتر اضافه کرد: «مسجد مکی کاملاً مصداق مسجد ضرار است یعنی مسجد نیست و آنجا دقیقاً محل توطئه است. برای پیامبر اسلام هم تخریب مسجد ضرار خیلی سخت بود، اما مسجد توسط عده‌ای درست شده بود برای اشاعه افکار انحرافی و پیامبر دستور داد تا آن مسجد را خراب کنند. مسجد مکی امروز به مسجد ضرار تبدیل شده است. از آنجا حرف‌های متعفن بیرون می‌آید حرف‌های اسلامی بیرون نمی‌آید حرف‌های کسانی از این مسجد بیرون می‌آید که در بیرون مرزها علیه اسلام توطئه می‌کنند. کار جبهه انقلاب در این باره کاملاً روشن است و باید در این زمینه محکم ایستادگی کند.»
سخنان لاریجانی در حالی بیان می‌شود که پس از اتفاقات چندی پیش در شهر زاهدان وکشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نمازگزاران این شهر، رهبر انقلاب با اعزام هیئتی از مردم این شهر وخانواده‌های آسیب‌دیده دلجویی کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :