19 دی: نماینده تهران در مجلس دهم گفت: خطبا و متولیان امر به معروف و نهی از منکر، از تندروی‌ها در موضوع حجاب جلوگیری کنند و در مسیری که رهبری فرمودند، حرکت کنند.
جماران نوشت: علی مطهری با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع زنان، گفت: صحبت‌های مقام رهبری درباره مسأله زن صحبت‌های بسیار خوبی بود و ایشان افرادِ کم‌حجاب را به سمت انقلاب فراخواندند و گفتند که ما این‌ها را بی‌دین و ضدانقلاب نمی‌دانیم، این‌ها خواهران ما هستند و بسیاری از این‌ها افراد متدین و انقلابی هستند. مخالفان می‌خواستند این‌ها را به سمت خودشان بکشانند و خیال می‌کردند که با تبلیغات علیه حجاب، این‌ها کشف حجاب می‌کنند، در حالی که نکردند و به قول مقام رهبری به دشمنان تودهنی زدند. به نظرم نطق مقام رهبری، نطق هوشیارانه‌ای بود و به ضرر افرادی بود که به دنبال براندازی هستند.
مشروح گفت و گوی با وی در پی می آید:
ارزیابی شما از سخنان اخیر رهبری در جمع بانوان چیست؟
صحبت‌های مقام رهبری در آستانه روز زن، به نظر من صحبت‌های بسیار درست، پرمحتوا، غنی و بسیار دقیق بود. سخنان ایشان در بخش‌هایی یادآور سخنان شهید مطهری درباره مسئله حقوق زن و... بود.
من فکر می‌کنم که با صحبت‌های مقام رهبری، شعار «زن، زندگی، آزادی» بی‌اعتبار شد. چون کسانی که این شعار را سر می‌دهند، معلوم نیست مقصودشان از آزادی چیست. برخی افراد هم که گفتند ما این شعار را قبول داریم، باید از آنها پرسید منظورتان از آزادی چیست؟ کدام آزادی؟ نمی‌شود همین طوری بگوییم که ما این شعار را قبول داریم. باید ببینیم کدام آزادی؟ آیا آزادی مورد نظر ما است یا نه؟ یا آزادی غربی را می‌گویند؟ بنابراین با سخنرانی اخیر رهبری، شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتبار خود را از دست داد.
در آستانه پیروزی انقلاب برخی افراد که گرایش چپ داشتند، مطرح می‌کردند که بیاییم از «آزادی» شعار واحدی بسازیم. استاد مطهری در یک سخنرانی جواب دادند: شما که می‌گویید از آزادی شعار واحدی بسازیم، آزادی مشترک لفظی است. باید مشخص شود که مقصود شما و ما از آزادی چیست؟ مقصود شما از آزادی، آزادی از مذهب است. مقصود ما از آزادی، از جمله آزادی از کمونیستم است. ما چگونه می‌توانیم با هم از آزادی، شعار واحدی بسازیم؟
امروز هم همین طور است. کسانی که می‌گویند «زن، زندگی، آزادی»، اول باید روشن کنند که منظورشان از آزادی چیست؟ آیا ما آن را می‌پذیریم یا نه؟ همین گونه نمی‌شود گفت که ما هم این شعار را قبول داریم. من دیدم که برخی از افراد و شخصیت‌ها گفته‌اند که ما این شعار را قبول داریم. آیا شما همان شعار مورد نظر آنها را قبول دارید یا مقصود شما از آزادی چیز دیگری است؟!
به نظر من صحبت‌های مقام رهبری درباره مسأله زن صحبت‌های بسیار خوبی بود و ایشان افرادِ کم‌حجاب را به سمت انقلاب فراخواندند و گفتند که ما این‌ها را بی‌دین و ضدانقلاب نمی‌دانیم، این‌ها خواهران ما هستند و بسیاری از این‌ها افراد متدین و انقلابی هستند. مخالفان می‌خواستند این‌ها را به سمت خودشان بکشانند و خیال می‌کردند که با تبلیغات علیه حجاب، این‌ها کشف حجاب می‌کنند، در حالی که نکردند و به قول مقام رهبری به دشمنان تودهنی زدند. به نظرم نطق مقام رهبری، نطق هوشیارانه‌ای بود و به ضرر افرادی بود که به دنبال براندازی هستند.
فکر می کنید خطبای جمعه و جماعات، صدا و سیما و نهادهای مختلف نظام از جمله دستگاه های تبلیغاتی و متولیان امر به معروف و نهی از منکر چه رفتاری را با مسئله حجاب زنان باید در پیش بگیرند؟
خطبا و متولیان امر به معروف و نهی از منکر، از تندروی‌ها در موضوع حجاب جلوگیری کنند و در مسیری که رهبری فرمودند، حرکت کنند.
یکی از فرمایشات رهبری این بود که «پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌ها است مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت». دیدگاه شما درباره این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب چیست؟ و اینکه استفاده از زنان در مسئولیت‌های اجتماعی چه برکات و تأثیراتی خواهد داشت؟
ملاک، شایسته‌سالاری است. یعنی اگر در جایی یک زنی از هم‌قطاران خود صلاحیت بیشتری داشت ما باید او را انتخاب کنیم و اگر در جایی زن و مردی در یک ردیف قرار دارند و دارای شرایط مساوی هستند، از آنجا که تاکنون برای خانم‌ها فرصت مدیریت خیلی کم بوده، ما آن زن را انتخاب کنیم بهتر است. ولی اگر در جایی، مردی صلاحیت بیشتری داشته باشد، ما نباید بگوییم به خاطر اینکه به خانم‌ها پست داده باشیم، خانمی که صلاحیت کمتری دارد را انتخاب کنیم. یعنی به صورت هیجانی و شعاری نباید عمل کنیم و ملاک باید شایسته‌سالاری باشد، منتها اگر در جایی مرد و زنی مساوی هستند ما زن را انتخاب کنیم تا به دنیا اعلام کنیم که ما از خانم‌ها در پست‌های مدیریتی استفاده می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :