19 دی: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه نقل قول جان بولتون در کتاب خاطرات خود از ولادیمیر پوتین مبنی براینکه روسیه به ایران در سوریه احتیاجی ندارند را دروغ خواندند.

سرگئی لاوروف در این باره گفت: بولتون مبنایی نداشت نقل قولی از پوتین در کتاب خود منتشر کند، رییس جمهوری ما هرگز چنین حرفی نمی زند و و این گونه اظهارات اصلا در مرام و سنت ما نیست.

وی افزود: آمریکایی ها میخواهند با این اظهارات با شخصیت پوتین بازی کنند، ما معتقدیم که ایرانی ها با درخواست دولت سوریه در این کشور هستند.

لاوروف گفت: ما با ایرانی ها در قالب فرمت آستانه برای بازگشت صلح و آرامش در سوریه همکاری نزدیکی داریم ، ترویکایی که با حضور ترکیه ادامه یافت و از تلاش های بین المللی و نشست های ژنو براساس قطعنامه ۲۲۵۴ که عملا در پایان بحران در سوریه تاثیری نداشت پیشی گرفت.

لاوروف گفت: من قصد ندارم در خصوص خاطرات یک فرد نظر دهم که می تواند همراه با رسیدگی قضایی باشد شاید این فرهنگ خاص آمریکایی است که درک آنها از فرهنگشان را نشان می‌دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: آنچه بولتون به پوتین نسبت داده است را منطبق بر واقعیت نمی دانیم ضمن اینکه این اظهار نظر هیچ انطباقی با همکاری های ما با ترکیه و روسیه برای بازگرداندن صلح و ثبات در سوریه و مبارزه با تروریسم نداشته و ندارد.
ظریف ادامه داد: همکاری های خوب ما و روسیه با مردم سوریه داعش را شکست داد، دو طرف اعتقاد دارند ضمن اینکه دو طرف به نقش مفیدی که طرف مقابل ایفا کرد آگاه هستند ضمن اینکه مردم سوریه نیز به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که ایران و روسیه چگونه در کنار آنها ایستادند و بعد در کنار ترکیه برای بازگشت آرامش در سوریه تلاش کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: (بولتون) فردی که بیشترین جنگ افروزی را در مدت حضور خود در کاخ سفید داشته است و تمام تلاش خود را کرده تا آمریکا را وارد جنگ های متعدد در نقط مختلف جهان کند فرد مطمئنی نیست.

ظریف گفت: به گفته خود رییس جمهوری آمریکا، بولتون اگر می توانست جنگ سوم جهانی را هم به راه می انداخت.

وزیر امور خارجه ایران گفت: بولتون در اندازه ای نیست که به خاطر پر فروش شدن کتابش بتواند روابط تهران و مسکو را خراب کند ضمن اینکه در تهران و مسکو نیز حرف های او خریداری ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا