19 دی: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: رئیس جمهور در نشست علنی روز چهارشنبه لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند.
سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در نشست علنی صبح چهارشنبه ۲۱ دی توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نامه رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده درخواست تمدید برنامه ششم توسعه نیز ارائه شده است.
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه تا مدت ۱۵ روز می‌توانند لایحه را بررسی و پیشنهادات خودرا به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند؛ در گام بعدی کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
تشکیل کمیسیون‌ تلفیق مجلس که شامل ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی دیگر است، وظیفه دارد حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون‌های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیات رئیسه مجلس مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا ۱۵ روز تمدید کند.
در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، ابتدا کلیات آن بررسی و به رای نمایندگان گذاشته می‌شود و پس از تصویب آن به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می‌شود و سقف آن نیز به تصویب خواهد رسید و در گام بعدی ردیف‌ها و بندهای هزینه‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :