19 دی: وزیر انرژی عربستان از برنامه بزرگ این کشور برای غنی سازی و تولید سوخت هسته ای خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری «الشرق»، «عبدالعزیز بن سلمان» روز چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی معادن در ریاض افزود: به عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان برای هدایت بازار منطقه به سمت انرژی پاک، ریاض به دنبال تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف داخلی و صادرات آن است.
وزیر انرژی عربستان با اشاره به تعهد این کشور به توسعه و تامین مواد معدنی استراتژیک مطلوب برای برای بومی‌سازی زنجیره تامین نیازها و پیگیری اهدافش برای دستیابی به انرژی پاک و دسترسی به بازارهای بین المللی برای تامین این مواد، اظهار داشت: ریاض برنامه هسته‌ای خود را برای مصارف صلح‌آمیز به منظور کاهش انتشار کربن آغاز کرده است.
بن سلمان با اینکه ریاض به دنبال ساخت رآکتورهای هسته‌ای برای تولید برق هستیم، افزود: جهت آشنایی با فناوری [هسته ای] پیش از گسترش آن، برنامه‌ای برای ساخت دو راکتور [عربستان] وجود دارد.
وی با بیان اینکه عربستان از فعالیت‌های اکتشافی پیشرفته بهره می‌برد، گفت: وجود اورانیوم در مناطق مختلف جغرافیایی کشور مانند «جبل صائد» در مدینه منوره و «جبل قریه» در شمال کشف شده است.
دومین کنفرانس بین المللی معادن با حضور بیش از ۱۲ هزار شرکت کننده و ۲۰۰ سخنران از ۱۳۰ کشور امروز در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز شد.
این کنفرانس ۲ روزه با تمرکز بر تحولات اقتصادی و محیط زیستی شاهد بحث و تبادل نظر درباره تعدادی از موضوعات مهم بخش معدن و تاثیرات آن بر محیط زیست و رونق اقتصادی خواهد بود.
پس از راه اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ که با کمک کارشناسان و متخصصان کره جنوبی انجام و نام این کشور به عنوان اولین کشور عربی دارای نیروگاه هسته ای ثبت شد، حالا شتاب سعودی ها برای دستیابی به این فناوری بیشتر شده و خبرها حکایت از تلاش بی وقفه ریاض برای دستیابی به فناوری هسته ای دارد.
پیشتر ریاض اعلام کرده بود که عربستان به‌ دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰ سال آینده است و انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، هزینه‌ این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :