متأسفانه در سال‌های اخیر وحدت و همبستگی ملی بیش از پیش در معرض چالش‌های داخلی و تهدیدهای خارجی قرار گرفته که از جمله مهم‌ترین چالش‌های داخلی فعال شدن برخی شکاف‌های اجتماعی در مقاطعی از زمان‌ها آر جمله ماه‌های اخیر بوده است.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۱۹ مورخه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «به اختلافات کمک نکنیم» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

حفظ و تقویت وحدت و همبستگی ملی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تمام نظام‌های سیاسی است؛ زیرا افزایش ضریب همبستگی ملی باعث کاهش تهدیدهای داخلی و خارجی و فراهم شدن زمینه‌های مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور می‌شود.
متأسفانه در سال‌های اخیر وحدت و همبستگی ملی بیش از پیش در معرض چالش‌های داخلی و تهدیدهای خارجی قرار گرفته که از جمله مهم‌ترین چالش‌های داخلی فعال شدن برخی شکاف‌های اجتماعی در مقاطعی از زمان‌ها آر جمله ماه‌های اخیر بوده است.
در چند دهه اخیر نیز وحدت و همبستگی ملی بیش از پیش در معرض چالش‌های داخلی و تهدیدهای خارجی قرار گرفته که از جمله مهم‌ترین چالش‌های داخلی فعال شدن برخی شکاف‌های اجتماعی در مقاطعی از زمان بوده است.
کشور ایران با وجود جامعه موزاییکی به لحاظ فرهنگی و تنوع قومیتی در نواحی مرزی و وجود اقلیت‌های دینی و مذهبی از یک سو و آسیب‌های جناحی و شرایط جدید جهانی از سوی دیگر به همراه وجود دشمنان خارجی که همواره به دنبال تغییر نقشه جغرافیایی خاورمیانه و به‌ویژه ایران بوده‌اند وضعیت خاص و حساسی را داراست که عدم توجه به هرکدام از این مسائل می‌تواند اسباب جدی تجزیه و چند دستگی ملی را سبب گردد.
رهبر انقلاب روز پنج‌شنبه درسخنانی درجمع مداحان اظهار داشتند: به اختلافات کمک نکنیم. اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر؛ هر کس در زمینه‌ی خدشه‌ی به اتحاد ملت حرکتی انجام بدهد برای دشمن کار کرده. در نقشه‌ی دشمن کار کرده، در زمین دشمن بازی کرده. این را همه توجه داشته باشند. منبری باشد، مداح باشد، روحانی باشد، دانشگاهی باشد، نویسنده باشد، شاعر باشد، هر که باشد.
امام خمینی بارها در سخنان خود ملّت ایران را به حفظ وحدت و اتّحاد سفارش کرده‌اند.
امام تصریح دارند: وحدت برای حفظ نهضت: «باید به همت همه باشد یعنی یک قشر که نمی‌تواند بسازد، همان طور که این نهضت را اگر یک قشر می‌خواست که به آخر برساند، نمی‌شد، همه اقشار وقتی با هم شدند این سد شکسته شد از اینجا به بعد هم باید همه اقشار با هم باشند تا بتوانند این بار را به آخر برسانند و این نهضت را به آخر، ... این وحدت کلمه باید محفوظ بماند که اگر خدای نخواسته این وحدت کلمه از دست برود و خدای نخواسته به شکست برگردیم، تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نخواهد دید بنابراین همه ما موظف هستیم که این نهضت را حفظ کنیم وحدت کلمه را حفظ کنیم /صحیفه ج 3، ص 317


  • نویسنده :
  • منبع :