سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۲۱ مورخه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «زمستان را خودمان سخت کردیم» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

ایران در زمستان امسال به خاطر سرما و یخبندان در حالی با بحران کمبود گاز رو به رو و دولت رئیسی مجبور به تعطیلی ادارات دولتی، کارخانجات و مراکز تجاری شده است که ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران درباره شدت سرمای هوا در مقایسه با سال‌های گذشته گفته است: در حال حاضر زمستان سختی نداریم و نمی‌توان کاهش دما را به دو هفته آینده منحصر کرد چرا که به‌طور کلی در زمستان سرمای هوا طبیعی است و می‌تواند تا پایان زمستان نیز سرد بماند. با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که به دمای میانگین رسیده‌ایم. در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیر صفر بود. در واقع گرمای هوا در این فصل غیرطبیعی است و الآن دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.
هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس «با اشاره به ناترازی مصرف گاز در کشور بیان کرد: کسری گاز کشور یک موضوع واضح بوده و همه آن را مشاهده می‌کنند همچنین ما روزانه ۷۸۰ میلیون متر مکعب گاز را وارد شبکه سراسری کشور می‌کنیم.» او معتقد است «امسال بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز فقط در بخش خانگی مصرف می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیز برای مصارفی همچون صنایع و نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین حتماً به میزان مصرفی که داریم، گاز تولید نمی‌کنیم»
این ناترازی درحالی است که وزیر نفت در اسفند سال ۱۴۰۰ گفته بود «ظرفیت لازم برای تأمین گاز کشورهای همسایه و حتی اروپا را داریم» وی به آقای امیرحسین ثابتی مجری شبکهٔ افق قول داده بود اروپا زمستان سختی را تجربه خواهند کرد!
اکنون رئیس شورای شهر با اشاره به سرمای سراسری در کشور و بحران گاز می‌گوید: درخواست ما این است که مردم خودشان به خودشان یاری برسانند که از این سرما آسیب نبینند.
در همین ارتباط خبرآنلاین نوشت: مصاحبه مسئولان وزارت نفت درباره امکان قراردادهای گازی با کشورهای خارجی و صادرات گاز نشان می‌دهد، آن‌ها تصویر درستی از زیرساخت‌های گازی کشور و محدودیت ایران در انعقاد قراردادهای گازی در همسایگی ایران با روسیه و همزمان با تحریم‌های امریکا نداشته و واقعیت برآوردهای گازی را به درستی به رئیسی منتقل نمی‌کنند. موضوعی که از حلقه مشاوران ناآگاه اطراف رئیسی حکایت دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :