19 دی: بودیه، سردبیر مجله بین المللی المرایا بر این باور است که بازار لبنان در دست کشورهایی مانند ترکیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی قرار دارد که ایران با توجه به روابط دوجانبه خوب سیاسی خود می‌تواند تولیدات و کالاهای خود را با قدرت به بازار لبنان وارد کند.

لبنان در منطقه خاورمیانه به کشوری با موضوعات اقتصادی شناخته شده معروف بوده که سالها عمیق تر شده است.  اما این بحران به همراه اقدامات دو ماهه گذشته دولت در مهار ویروس کرونا به اوج خود رسیده است.

در همین راستا خبرنگار بازار در گفتگویی با فادی بودیه، تحلیلگر  لبنانی و سردبیر مجله لبنانی و بین المللی المرایا نظر و دیدگاه ایشان را در رابطه با بحران کنونی ارزی و شرایط نابسامان اقتصادی در لبنان با توجه به اعمال تحریمهای خارجی و نیز روابط دوجانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران جویا شد که در ادامه مشروح مصاحبه را می خوانید:

* لبنان با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می‌کند و بیشتر بخش‌های آن شرایط ناگواری دارند.  دولت جدید این کشور تا چه اندازه توانسته در راستای حل مشکلات گام بردارد؟ چه برنامه های اقتصادی را برای نجات اقتصاد ارائه داده است؟

شرایط اقتصادی لبنان ارتباط مستحکمی با شرایط سیاسی این کشور دارد، چرا که آمریکا و در کنار آن بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا، محاصره سنگینی را بر آن تحمیل کرده و مشکلات فراوانی را برای اقتصاد لبنان بوجود آورده اند.  هدف آنها، کسب دستاوردهای سیاسی از جمله خلع سلاح حزب الله و از بین بردن قدرت آن در مقابله با دشمن صهیونیستی و در نتیجه قرار دادن لبنان تحت سرپرستی اقتصادی، سیاسی و امنیتی رژِیم صهیونیستی بوده است.

دولت لبنان به ریاست دکتر حسان دیاب، به دلیل شدت فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز به دلیل موانع داخلی یعنی وجود گروه‌های سیاسی گوش به فرمان آمریکا و اجراکننده دستورات واشنگتن، نتوانست دستاوردهای بزرگی را در اقتصاد رقم بزند که تا حد زیادی مانع از اجرای اصلاحات بزرگ شد. اما در مقابل هم نتوانست کشور را به دست آمریکا بسپارد، زیرا مقاومت دست برتر را دارد.

* با توجه به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در کمک به اقتصاد لبنان، واکنش ها در باره این اظهارات در لبنان چگونه است؟  

جمهوری اسلامی ایران، دوست واقعی لبنان و هم‌پیمان صادق و قدرتمند این کشور است، زیرا توانست در برابر محاصره آمریکا بایستد و با وجود تمامی تحریم‌هایی که با آن مواجه است، استوار و ثابت قدم به راه خود ادامه دهد.  

این کشور به منظور یاری ملت لبنان در این بحران سخت، تمامی انواع کمک‌های غذایی، پزشکی، نفتی و برقی را به لبنان پیشنهاد داد، اما برخی از گروه‌های سیاسی در لبنان کمک‌های ایران را نمی‌پذیرند، زیرا این امر، تروریسم اقتصادی آمریکا را رسوا می‌سازد، تروریسمی که تنها در صورتی حاضر است به لبنان کمک کند که قدرتش یعنی مقاومت را از او بگیرد. اما ایران، لبنان را قدرتمند، عزیز و مستقل می‌خواهد.

ما به مواضع ایران در رابطه با ملت لبنان افتخار می‌کنیم، زیرا نشان دهنده بالاترین درجات دوستی و محبت است. دیر یا زود، ملت لبنان خواستارپذیرش این کمک‌ها خواهند شد، زیرا تنها راه نفس کشیدن در این دنیای اسیر در دستان آمریکاست.

* سید حسن نصرالله به دولت لبنان پیشنهاد داده از ایران نفت بخرد و پول آن را به لیره لبنانی بپردازد. از طرفی مقامات لبنانی می‌گویند که چنین طرحی منتفی است و مذاکرات برای تأمین سوخت کشور و برای مقابله با بحران مالی  مذاکره را با کویت وعراق آغاز کرده‌اند.  وزیر انرژی لبنان نیز روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه (۱۷ ژوئیه) به صراحت اعلام کرد که لبنان در حال حاضر برنامه‌ای برای مذاکره با ایران به منظور خرید نفت ندارد.  دیدگاه شما در زمینه مذاکره با ایران برای واردات بنزین چیست؟

از دیدگاه من، مذاکرات با ایران برای خرید نفت، پیشنهادی است که نباید آن را از دست داد و در نتیجه، اگر دولت لبنان بخواهد یک تغییر واقعی در معادلات سیاسی و اقتصادی لبنان ایجاد کند، باید بدون تردید این پیشنهاد را بپذیرد. اما اگر به دنبال پاسخگویی به خواسته‌های گروه‌های سیاسی باشد که با پیشنهاد ایران مخالفند، بدان معنی است که می‌خواهند لبنان در سایه شفقت آمریکا زندگی کند، آن هم آمریکایی که شب روز برای گرسنه ساختن مردم لبنان تلاش می‌کند و هم او منبع تروریسم در این کشور است.

سخن من این است که اگر با پیشنهاد ایران مخالفت کنند، چه جایگزینی دارند؟ جایگزینی وجود ندارد. ما در ماه‌های اخیر دیدیم که چگونه بیشتر کشورها به دلیل ترسشان از آمریکا، پشت لبنان را خالی کردند اما جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا ایستاد و آمریکا خود را در برابر صلابت دیدگاه انقلابی ایران ناتوان دید.

* به گفته شبکه العربیه، ایران در صدد فروش نفت و مشتقات نفتی به دولت لبنان در ازای دریافت لیره لبنان (و نه دلار) است که هزینه این فروش در بورس ایران و ارزش برابری تومان در برابر لیره لبنان تعیین خواهد شد. نظر شما در این باره چیست و این موضوع را چگونه تحلیل می فرمایید؟

شبکه العربیه به عنوان نماینده تفکر عربستان سعودی، بدون برخورداری از هیچ گونه آگاهی یا راهبرد، تنها نقش مجری تصمیمات آمریکا را ایفا می‌کند.  
فروش نفت ایران به لبنان با استفاده از لیر، ارزش لیر را بالا می‌برد و از افزایش قیمت دلار می‌کاهد و این مسئله چیزی است که آمریکا و عربستان سعودی آن را نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند لیر لبنان ارزش خود را از دست بدهد تا شروط مالی سنگینی را بر این کشور تحمیل کنند و دولت لبنان مجبور شود تا همه شروط آمریکا را بپذیرد.

امروز ایران تلاش می‌کند تا به آمریکا بگوید که هرگز نخواهد توانست اراده مقاومت را با استفاده از اقتصاد بشکند، زیرا وقتی ایران به لبنان نفت بفروشد، همه ملت لبنان از آن استفاده می‌کنند، نه یک گروه مشخص و این امر، اوج فداکاری و سخاوت است.  

* جایگاه ایران در شبکه تجاری لبنان کجاست؟  زیرا بازار این کشور به صورت سنتی در دست عده‌ای است که لزوما با محور مقاومت هم رابطه‌ای ندارند و همین امر حضور ایرانی‌ها را در لبنان سخت‌تر می کند. 

بازار لبنان در دست چند کشور مانند ترکیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی قرار دارد اما، ایران می‌تواند تولیدات و کالاهای خود را با قدرت به بازار لبنان وارد سازد، زیرا تولیدات ایران از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند بر روی قیمت نیز با دیگر تولیدات رقابت کند.  
امروز مردم لبنان به دنبال یک لقمه نان با قیمت ارزان هستند و دیگر به این امر توجهی ندارد که این نان از کجا آمده است. فکر می‌کنم اکنون، یک فرصت طلایی برای ورود به بازار لبنان در اختیار ایران قرار دارد. سؤال ما از مخالفان ایران این است که چه جایگزینی برای آن دارند؟  آنها باید خوب بدانند که ایران دوست لبنان است که می‌خواهد به همه شهروندان لبنانی آن هم بدون هیچ پیش‌شرطی کمک کند و این موضوع، برای ما مهم است.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار