19 دی: رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای در تولید محصولات کشاورزی، گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد.

حجت الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در پانزدهمین هفته از افتتاح پروژه های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی در استان های یزد، هرمزگان و لرستان اظهار داشت: افتتاح طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها بهره‌وری از آب و خاک در کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، طبیعتا باعث خشنودی و رضایت‌مندی مردم و دولت می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به آمارهای افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، ارتقای راندمان آب از 30 درصد به 45 درصد، افزایش تولید محصول با یک مترمکعب آب از حدود 920 گرم به 1450 گرم، ارتقای صرفه‌جویی در مجموع آب مصرفی کشاورزی از 8.6 میلیارد مترمکعب به 14 میلیارد مترمکعب، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور از 8 هزار هکتار به حدود 19هزار هکتار و افزایش اراضی دیم در مناطق شیب‌دار از 16میلیون هکتار دیم به 61 میلیون هکتار تصریح کرد: این دستاوردها در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دولت برای حیات و سلامت غذایی آنان اهمیت قائل است.

روحانی همچنین بهینه کردن الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری صحیح از آب و خاک و توجه به برنامه ریزی برای کشت فراسرزمینی را مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی دانست و گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد و این در حالی است که با تلاش دولت در طول 7 سال، بیش از آنچه که در 30 سال گذشته بوده، گلخانه ایجاد کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیار از کشورها به دنبال همه‌گیری کرونا عمده محصولات کشاورزی و غذایی تولیدی خود را ذخیره کرده و از فروش آن امتناع می‌کنند، اظهار داشت: به لطف خدا امسال نیز همچون سالهای گذشته وضعیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک و غذایی در کشور بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم استان‌های کویری و کم آب به خوبی مزیت‌های استفاده از طرح‌های آبیاری نوبن و کشت گلخانه ای را درک می کنند، اظهار داشت: مردم استان یزد و هرمزگان علیرغم خشکی و کم بارانی با تلاش و فعالیت از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی موفق به تولید محصولات بسیار خوبی شده اند و تحولات خوبی را در این مناطق در بخش کشاورزی شاهد هستیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد بهره برداری از این پروژه‌ها که با همکاری بخش خصوصی و دولت به انجام رسیده است، موجب شکوفایی بیشتر ایران عزیز باشد.

در این مراسم بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :