19 دی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال در هفته منابع طبیعی باید ۴۰ میلیون نهال با مشارکت مردم بکاریم که نوعی رکورد است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در «ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت» گفت: جنگل‌کاری و کاشت درخت در دنیا از مطلوب‌ترین و رایج‌ترین راه‌حل‌ها برای حرکت به سمت ترسیب کربن است.

وی بر حفظ و توسعه منابع طبیعی با کاشت درخت برای اجرای دستورالعمل‌های کاهش کربن تاکید کرد و افزود: به طور نمونه اقتصاد چین اقتصادی پرکربن است اما با کاشت میلیاردها درخت در ترسیب کربن پیشتازانه اقدام می‌کند، البته برای این منظور سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه نیز به سمت درختکاری در حال حرکت هستند.

وزیر جهاد کشاورزی به علاقمندی ایرانیان به کاشت درخت از گذشته اشاره و بیان کرد: حمایت‌های مردمی پشتوانه‌ای قوی برای اجرای کاشت یک میلیارد درخت است و ما با کاشت درخت به کمک مردم در راستای افزایش پوشش گیاهی پیش خواهیم رفت، این طرح با عنوان «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت» مقدمه‌ای برای کاشت نهال بیشتر در کشور است و انتظار می‌رود بتوانیم به همراه مردم و سایر بخش‌هایی که وظیفه کاشت درخت را دارند، در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: صاحبان صنایع، معادن، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانش‌آموزان، انجمن‌های دانشجویی، هنرمندان، ورزشکاران و … می‌توانند نقش مهمی در عملیاتی کردن این طرح ایفا کنند.

ساداتی‌نژاد گفت: بالاترین میزان تولید نهال در نهالستان‌های کشور ۴۰ میلیون نهال بود که امیدواریم با بازسازی نهالستان‌ها با کمک مردم، صاحبان صنایع و خیرین، سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون نهال در کشور تولید کنیم.

وی با بیان این که اگر بنا باشد در حدود ۴ سال یک میلیارد درخت کاشته شود، باید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نهال تولید کنیم، تصریح کرد: امسال در هفته منابع طبیعی باید ۴۰ میلیون نهال با مشارکت مردم بکاریم که نوعی رکورد است و در سال آینده به ۲۵۰ میلیون نهال می‌رسیم که هدف طرح است.

وزیر جهاد کشاورزی از طراحی سامانه‌ای برخط به منظور رصد و پایش محل کاشت درخت بر روی نقشه با نام شخص غرس کننده خبر داد.

وی به دغدغه دانشگاهیان و دوستداران محیط زیست در خصوص تأمین آب برای کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: با تغییر فصل کاشت، تولید گونه‌های جنگلی و چندمنظوره مقاوم با کم‌آبی، کاشت گونه‌های سازگار با اقلیم‌های مناطق، استفاده از آب سبز (بارندگی) و آب خاکستری (پسآب‌ها) و بهره‌گیری از علوم آبخیزداری در قالب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: برای جلوگیری از ورود گرد و غبار از عراق و سوریه به کشور، طرح کاشت درخت باید از طرح ملی به طرحی فراملی و بین‌المللی تبدیل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :